Alena Wagnerová, spisovatelka a publicistka

Jen slova, slova, slova

Můj německý tchán otevíral svoje papírnictví a knihkupectví každý den v půl osmé ráno, aby si děti ještě cestou do školy mohly koupit chybějící sešity, gumy, tužky nebo redisová pera. Služba tomu neříkal a prospěch z toho žádný neměl; bez těch pár feniků, co každé ráno utržil, se mohl obejít. Ale být tady pro druhé patřilo k jeho identitě poctivého obchodníka, který se obchodováním živí, ale dbá na uměřenou relaci mezi svým výdělkem a požadovanou cenou zboží, které prodává.
Tehdy jsme ovšem ještě nežili v epoše takzvané společnosti služeb, která mezitím nastala a má podle reklamních sloganů perfektně uspokojovat naše potřeby a svým významem pro národní hospodářství postupně nahrazovat výrobní sektor.
Pokrok, který tato nová éra přinesla, jsme začali také brzy pociťovat.
Zatímco ještě v osmdesátých letech minulého století bylo v SRN beze všeho možné nastoupit do vlaku a jízdenku si bez přirážky koupit u průvodčího, reklama na vagonech vás k tomu dokonce vyzývala, dnes je to sice možné také, ale za tento servis, jak se tomu dnes říká, musíte zaplatit různě vysokou přirážku, která může dělat až deset euro, pakliže se vám nepodaří přesvědčivě dokázat, že například automat na jízdenky na nádraží nefungoval. Na malých nádražích vás dnes totiž obsluhují už jen automaty, zatímco lidé, kteří tu dřív pracovali, byli přesunuti do stavu nezaměstnaných.
Další „zlepšení“ jsme brzy začali zažívat u pošty. Zatímco dřív jsme měli v okruhu tří set metrů od našeho bytu tři poštovní schránky, je dnes ta nejbližší vzdálena víc než půl kilometru, z pošty v naší čtvrti se stala agentura, která díkybohu opravdu dobře funguje, ale naši spoluobčané ze sousední čtvrti musí s každým balíkem jezdit až do středu města. Během příštích let mají být v SRN zrušeny všechny poštovní úřady a nahrazeny poštovními agenturami v papírnictvích, zelinářstvích, supermarketech – než i to převezmou balíkové a jiné automaty, které vám už v řadě jiných servisních míst kradou čas a drásají nervy. Divíte se, milí čtenáři, že krásná, dobře fungující a dlouho do večera otevřená pošta v Jindřišské ulici se pro mne stala místem, které při svých návštěvách Prahy pravidelně a s rostoucím zalíbením navštěvuji? Pražané, chce se mi zvolat, chraňte si ji! Protože i pošta je veřejný prostor občanského bytí. Tou soukromá poštovní agentura nemůže nikdy být. A není to ani její úkol.
Jistě, všechny změny, které přinesla éra služeb, špatné nejsou. Telefon je dnes například díky nepřehledné řadě konkurujících si společností daleko lacinější, než kdy byl. Prakticky za babku můžete telefonovat s celým světem. Jenže v centrálách řady úřadů a podniků na vás stále častěji čeká umělý hlas, který monotoně odříkává, které číslo máte stisknout, podle toho, co právě potřebujete.
Například: Informace o vlakových spojích, stiskněte jedničku, pro objednávku jízdenek dvojku, masové zájezdy trojku. Ale s kým se spojit, když tak přesně nevíte, co chcete, anebo vaše potřeba v rastru dotazníku není? Ten, kdo si se slovem služba dosud spojoval lidský obličej nebo hlas, se bude vůči umělému hlasu, s kterým se nemůžete domluvit, stejně jako vůči lhostejnému automatu cítit bezmocný, vydaný na milost a nemilost anonymní moci.
Automatizace se zavádí, aby se ušetřily náklady, říká se. Ve skutečnosti ale stojí všechno víc a funguje hůř a těžkopádněji než v době, kdy se ještě o službách a servisu tolik nemluvilo. Nad tím, proč tomu tak je, jsem si dlouho lámala hlavu, než jsem pochopila, že slovo služba a servis má dnes jiný význam než za časů mého tchána, a ti, kteří tyto takzvané služby nabízejí, nechtějí sloužit druhým, ale především sami sobě – tedy hlavně vydělat.



  Retro 2010   
  Jak to vidí Petr Koudelka  
 
  Duch a tělo Pinkavy a Bolfa  

  Navštivte        
 
  Bytosti zvané houby 
  Téma