Číslo 42 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem.
Petrem Vronským.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Jak člověka poznamená služba zlu

Román Bernharda Schlinka Předčítač se zařadil mezi ceněná díla přispívající k hlubšímu poznání nacismu a jeho vnímání jako všední reality. Zkoumá, jak se člověk vyrovnává s postoji, jaké tehdy zastával, s činy, které tehdy považoval za přijatelné – a týká se to v posledku přisluhování jakémukoli represivnímu režimu. Tentýž princip převzal i režisér Stephen Daldry (proslavený filmy Billy Elliot a Hodiny), jenž ve stejnojmenném filmovém přepisu (23. 10., ČT1, 21.15) převzal Schlinkův dějový půdorys i konstrukční rozvržení příběhu, který podobně jako Sofiina volba pracuje s motivem jen pozvolna odkrývaného tajemství.

Hanna (Kate Winsletová) po válce pracuje jako tramvajová průvodčí...

Postupně se dovídáme, že Hanna Schmitzová, tragická hrdinka příběhu, neviděla žádný rozdíl, bude-li pracovat v nějaké továrně, nebo stane-li se dozorkyní v koncentračním táboře. Neprojevovala nějaké sadistické sklony, jen svědomitě plnila všechny své povinnosti bez nejmenšího zaváhání. Přijížděly nové transporty? Muselo se pro ně uvolnit místo, takže vybírala nešťastníky určené k vyhlazovacímu odsunu...

Pro spisovatele, potažmo pro režiséra i herečku Kate Winsletovou, která Hannu ztvárnila, vyvstalo zásadní dilema: jak rozpornou hrdinku pojmout. Rozhodli se neposouvat ji k nějaké primitivitě, v zásadě nijak nevybočuje z mantinelů obvyklosti, a tudíž nenápadnosti. S jedinou výjimkou: přiřkli jí negramotnost, absenci jakéhokoli vzdělání. Proto si nechávala předčítat, nejprve od vězeňkyň a později od mladičkého milence, aniž ji pestrá a různorodá četba jakkoli ovlivnila, aniž by jí celistvěji porozuměla.

Předčítač samozřejmě není zpracován v přímočaré linii: Hanna, po válce pracující jako tramvajová průvodčí, se totiž stává vzdáleným objektem vyprávění, které se točí kolem vypravěče, jímž je Michael Berg (v mladém věku jej představuje David Kross, jako zestárlého jej ztvárnil Ralph Fiennes). Muž, přes propast několika desetiletí rekapitulující své zážitky, byl nejprve Hanniným milencem, aniž tušil, do koho se zamiloval, načež se o několik let později, již jako student práv, stal vyděšeným svědkem soudního přelíčení, na němž byla Hanna, nedůležité kolečko vyhlazovací mašinerie, spolu s dalšími provinilci souzena za své válečné skutky. Tehdy vypluje na povrch pozoruhodný paradox: nejvíce se stydí nikoli za svou minulost, nýbrž za negramotnost.

Předčítač zajisté přitáhne pozornost bouřlivými sexuálními výjevy, avšak týká se mnohem závažnějších problémů, které se vynořují jako připomínka zlověstné minulosti.

Jan Jaroš, filmový publicista



  A teď si dáme Čubčí pajšl   
  Nalaďte si
 
  Kde Evropa naše?  

  Navštivte        
 
  Víkend improvizace na Vltavě 
  Téma