Číslo 42 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem.
Petrem Vronským.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Petr Vronský, dirigent

Začínal jste jako houslista, dokonce jste zvítězil v soutěži Beethovenův Hradec. Co vás nakonec přesvědčilo, že jste zvolil dirigování?

Už jako student konzervatoře jsem hrál na housle v Moravské filharmonii Olomouc a později v operním orchestru Divadla J. K. Tyla v Plzni. Práce tamějších dirigentů Jiřího Kouta a Bohumíra Lišky byla pro mě tak inspirující, že jsem se rozhodl studovat na AMU obor dirigování. Bylo to zejména kvůli veliké rozmanitosti práce dirigenta oproti určité jednostrannosti práce houslisty.

Máte chuť vracet se k houslím, jak to dělají jiní dirigenti, kteří se svými nástroji stále koncertují?

Cožpak chuť. Ale na housle, aby se to dalo poslouchat, se musí cvičit! A protože většinu koncertů diriguji zpaměti, studiu partitur věnuji hodně času, a ten už pak na housličky nezbývá. Dá se tedy říci, že hraji rekreačně. Zahraju si koledy nebo písničky ve vinném sklípku s cimbálem, ale na Paganiniho nebo Čajkovského už opravdu nemám. A ještě něco: neznám moc houslistů, kteří by dirigovali i hráli. U klavíristů to je zřejmě jinak postavené – nechci je snižovat, ale tam ten tón jednoduše „brnknete“, kdežto na houslích ho musíte najít. Prostě s houslemi je dirigování těžší.

Už během studií jste měl příležitost vyzkoušet si dirigování operního i symfonického orchestru, první angažmá jste měl v opeře. Na kterou z těch dvou „parket“ raději stoupáte?

Ano, mé začátky byly v opeře. A díky za ně! Tam jsem se naučil to pravé dirigentské řemeslo, jeho základní gramatiku. V opeře totiž stále platí: Co neukážeš – to nemáš. Také si tam vypěstujete cit pro doprovod ať už pěvců, nebo tanečníků. Řídíte a koordinujete řadu složek. Mimo orchestr jsou tu pěvci, sbor, jevištní akce... Dirigování symfonického orchestru je po této stránce jednodušší, koncentrovanější. Ale zase tam většinou není k dispozici nosný text a děj jako v opeře. Vlastní dirigentská práce je stejná, ale i současně se i hodně liší. Jsem šťasten, že jsem mohl dělat obojí.

Jaké jsou vaše zkušenosti z týmové spolupráce s operními režiséry? Došlo mezi vámi někdy k nedorozumění?

Jsem ze staré školy, tvrdím, že jevištní akce a výraz musí vycházet z hudby. Jestliže například pod slovem „odcházím“ zní tklivá smutná hudba, znamená to, že se loučím nerad, případně s bolestí. Nelze to inscenovat vzdorně a s dupnutím! Což by v činohře možné bylo. V tomto směru jsem měl na režiséry štěstí a vždy jsme se dohodli. Co dnes někdy vidíte na scénách operních domů, kde je režisér neomezený vládce, bezostyšně znásilňující hudbu ve snaze zalíbit se, či spíše šokovat publikum něčím novým, to mě naštěstí nepotkalo. Vlastně jednou skoro ano. Byl jsem pozván na základě úspěšné spolupráce v jednom prestižním zahraničním operním divadle řídit Prodanou nevěstu, která byla ovšem inscenována jako sociální drama. Pan ředitel si nenechal vysvětlit, že tohle ve Smetanově hudbě opravdu není, a já nakonec takovou spolupráci odmítl. Ovšemže už jsem tam nikdy nic nedirigoval...

Kteří světoví dirigenti jsou váš vzor?

Pro mne jednoznačně Herbert von Karajan a Leonard Bernstein. Dospíval jsem v Plzni a tam jsme mohli sledovat německou televizi a dívat se na tyto mistry v akci, i když v černobílém a mono provedení. Byl to pro mě vždy svátek. Tehdy ještě nebyla videa, a tak jsem si všechno musel zapamatovat napoprvé. Obdivoval jsem u těchto umělců spojení intelektu, manuální schopnosti a citového nasazení.

Jako dirigent máte široký rejstřík. Dáváte přednost nějakému období nebo skladateli?

Ne. Můj oblíbenec Herbert von Karajan, který, jak víte, s oblibou řídil letadlo, byl jednou novináři dotázán, zda při pilotování myslí také na hudbu. A on jednoznačně řekl: „Vždycky myslím jenom na to, co mám v ruce.“ Abych ho parafrázoval: Miluju to, na čem právě pracuju.

Léta jste stál v čele významných orchestrů, brněnského a ostravského. Oba jste přivedl i na významná zahraniční pódia. Co ve vás nejvíc utkvělo z těchto dirigentských etap?

Samozřejmě že každý rád vzpomíná na úspěchy jak doma, tak i v zahraničí, ale to je jen špička ledovce. To hlavní je každodenní práce a kontakt s tělesem. Orchestry jsou živé organismy a podle toho se také chovají. Já říkám, že každý má svou duši. A orchestr a dirigent – to je partnerský vztah. Je velmi těžké srovnávat nebo rozhodovat, který z bývalých partnerů byl lepší a proč. Nyní mám krásný vztah s Moravskou filharmonií Olomouc.

Čím se podle vás odlišuje hudební scéna Brna, Ostravy a Olomouce?

Stejně jako orchestry se určitým způsobem chovají i města. I to jsou živé organismy, reagující na podobně podněty zcela odlišně. Charakterizovat je nebo srovnávat je pro mne opravdu velmi těžké. Snad to ani nejde. Mám-li ale mluvit o hudební scéně v těchto městech, ta se liší hlavně podle velikosti finanční částky, kterou na ni magistráty – více či méně osvícené – věnují. Dnes jsou peníze v kultuře velmi, velmi důležité.

Agáta Pilátová, publicistka

Foto Moravská filharmonie Olomouc

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 12. října.



  A teď si dáme Čubčí pajšl   
  Nalaďte si
 
  Kde Evropa naše?  

  Navštivte        
 
  Víkend improvizace na Vltavě 
  Téma