Číslo 36 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s operní pěvkyní.
Gabrielou Beňačkovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Carmen k životnímu jubileu Soni Červené

Bizetova Carmen se dodnes objevila ve více než sedmi desítkách komerčních záznamů. Vůbec první zvukový komplet vznikl na podzim roku 1908 v Berlíně, aby zachytil v titulní úloze hlas české pěvkyně Emy Destinnové.

Soňa Červená jako Carmen v roce 1952O půl století později vstoupila do role Carmen v Berlíně nová česká hvězda Soňa Červená. Byla zde oceňována zejména za Monteverdiho, Händla a Glucka, ale její Carmen se stala takovou senzací, že byla také ona obsazena do gramofonové nahrávky. Nahrávalo se na jaře 1960, poprvé stereofonně v moderním studiu v Lipsku, se sbory a orchestrem lipského rozhlasu, které řídil Herbert Kegel. Ostatní role zpívali přední němečtí pěvci té doby: Rolf Apreck, Maria Croonenová a Robert Lauhöfer. V autobiografii Stýskání zakázáno vzpomíná Soňa Červená, že pro pečlivost zkoušek přišel čas na nahrávání Habanery až v půl druhé ráno. Záznam v němčině měl obrovský úspěch již na dlouhohrajících deskách Eterna, DGG a Heliodor, nově i dvakrát na kompaktních discích Edel a Berlin Classics. Český rozhlas 3 – Vltava tuto nahrávku odvysílá v sobotu 11. září v rámci Operního večera u příležitosti životního jubilea pěvkyně.

Pro Soňu Červenou byla Carmen první velkou operní rolí. Zpívala ji od roku 1950 v Plzni, Ostravě, Lokti, Slaném, Brně, Liberci, Ústí, Kroměříži a Teplicích a ve dvou představeních na angažmá pro pražské Národní divadlo na scéně dnešní Státní opery Praha (tehdejšího Smetanova divadla). Nenávist politického režimu ji však do Národního divadla nepustila. Aby mohla dál zpívat, měla jedinou volbu – právě Berlín a odtud po čtyřech sezonách útěk do svobodného světa. Carmen provázela Soňu Červenou také do Drážďan, ale především do Západního Berlína, Kolína nad Rýnem, Hamburku, Dortmundu, Mnichova, Wiesbadenu, Frankfurtu, Norimberka, Stuttgartu a na řadu A na snímku z roku 2010dalších scén také ve Švýcarsku a Rakousku. Rolí Carmen uzavřela své pohostinské angažmá ve Státní opeře ve Vídni a naopak otevřela své dlouhodobé angažmá za oceánem v opeře v San Francisku. Celkem ji zpívala stošestapadesátkrát!

Ačkoli v umělecké dráze dvojnásobné komorní pěvkyně Soni Červené zaujímají významné místo i kreace wagnerovské a verdiovské, sama vždy spatřovala těžiště svého působení ve službě dílům 20. století, zejména Leoše Janáčka – jako Zefka, Varvara, Kabanicha, Rychtářka a Stařenka, i jako překladatelka Janáčkových libreet do různých jazyků. Po uzavření operní dráhy a plodném působení v hamburském činoherním divadle Thalia se Soňa Červená vrátila do rodné Prahy. Beze stopy únavy zde věnuje své celoživotní zkušenosti – konečně také – opeře i činohře Národního divadla, nejnověji v mimořádně úspěšné inscenaci Zítra se bude...

(jvk)

Foto archiv a Mona Martinů



  Snění za všechny prachy        
  Jak to vidí Věra Nosková
 
  Carmen Soni Červené       

  Nalaďte si        
 
  Podzim plný záhad      
  Téma