Číslo 22 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Tomášem Töpferem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Miloš Čermák, publicista

Televize žije!

I krvežíznivý zabiják může mít světlejší chvilky. To když se mávnutím kouzelného proutku změní v sympatického zachránce. Nebo dokonce v garanta prosperující budoucnosti. Řeč je o médiích, konkrétně o internetu, novinách a televizi.
Že webová média zabíjejí noviny, víme už od poloviny devadesátých let. Od počátku jednadvacátého století se na toto téma nežertuje a od roku 2009 bereme smutný konec tisku jako fakt. Ale ve stejné době zároveň zjišťujeme, že jiné staré médium – ano, i televize dnes patří mezi mediální dinosaury – naopak prosperuje.
Přitom v devadesátých letech mnozí věštili televizi brzký zánik. Lépe řečeno už mnohem dřív, to když se začaly masově prodávat videorekordéry. Skeptici tvrdili, že se lidé začnou na televizní pořady a filmy dívat jen ze záznamu a že reklamní pauzy budou přetáčet, čímž jejich existence ztratí smysl. A tím vyschne i financování samotných televizních programů. Ale to se nestalo!
Varovné mumlání pesimistů zesílilo, když se objevily přístroje (v Americe například TiVO), které záznam obsahující reklamy umějí „přeskočit" automaticky. Varovný se zdál rovněž nástup kanálů kabelové televize, který nabídku v řádu jednotek či maximálně desítek televizních stanic rozšířil na stovky. A opět se tvrdilo, že to nemůže dobře dopadnout, protože pozornost lidí se rozdrobí, a s ní i reklamní koláč. A z drobků pak nebude možné platit kvalitní pořady. Ale ani to se zatím nestalo.
Ba naopak! Jak napsal počátkem května britský časopis The Economist, televize prožívá cosi jako svou druhou zlatou éru. V posledním čtvrtletí roku 2009 strávil průměrný Američan u televize 37 hodin týdně. Přímý přenos z finále ligy amerického fotbalu, tzv. Super Bowl, sledovalo v přímém přenosu 116 miliónů lidí, tedy vůbec nejvíc v historii. Ještě někdo snad tvrdí, že jsou tradiční média v krizi?
Setrvávající, či dokonce rostoucí obliba televize má jednoho společného jmenovatele. Lenost diváků. Televize je zdaleka „nejlínějším“ médiem. Umožňuje konzumovat mediální obsah s minimem investované energie. Firmy se před časem bály, že lidé nebudou v televizi jejich reklamy sledovat. Zaplatil se rozsáhlý průzkum chování televizních diváků. A co z něj vyšlo? Že ani při sledování programu ze záznamu nepřeskakují reklamní pauzy... protože jsou líní! Vyžadovalo by to totiž sáhnout po televizním ovladači a zmáčknout jedno tlačítko. Víc jak 90 procent diváků si to však raději rozmyslí. Proč? Jsou zkrátka líní.
Podobně se mnohé televizní společnosti bály, že bude klesat počet diváků, protože každý dnes může všechno najít na YouTube. A když ne tam, pak na pirátských serverech, kde se například polední díly kultovních seriálů (teď třeba poslední série seriálu Ztraceni) objevují se zpožděním v řádu desítek minut. Jenže pak s překvapením zjistily, že počet diváků neklesá, nýbrž roste. Proč? Protože lidi jsou líní. Proč by se měli po posledním díle seriálu shánět někde na webu, když s sebou můžou „plácnout“ na gauč a dívat se v klídku z obýváku? Aktuální díly seriálů si stahují především diváci z ciziny. Ale to televizní společnosti nepálí.
Druhým důvodem, proč lidé televizi neopouštějí, je síla „kolektivního prožitku“. Člověk je sociální tvor, a tak vyhledává zážitky, které může sdílet s ostatními. Hrdina X nabídne manželství hrdince Y, a nebýt toho, že hrdina Z shodou okolností zemře při autonehodě, byli by všichni šťastní. Derou se vám do očí slzy dojetí? Nepochybně. Ale když víte, že se derou i milionům dalších, je to dojetí tak nějak mnohem silnější.
Televize snížila výdělky majitelům biografů, protože nabídla lidem možnost sledovat stejný program bez ohledu na to, zda se zvednou, anebo nezvednou z gauče. A ze stejného důvodu televize přežívá i v éře internetu. Ba naopak, internetové sociální sítě sledovanost televize zvyšují. Dávají totiž lidem možnost emoce sdílet. Dřív u televize v nudnějších momentech sáhli po novinách. Teď se prostřednictvím mobilu a webu domlouvají s ostatními. „Nuda, co?“ „Dost velká.“ „Škoda že nedávají něco lepšího.“ „Hm. Ale třeba se to zlepší.“ „Třeba jo.“
Vypnutí televizoru se odkládá. Děsí nás prázdnota, kterou by cvaknutí knoflíku mohlo přinést. Třeba v příštím století budeme odvážnější. A taky míň líní.



  Televize žije!
  Jak to vidí Miloš Čermák
 
  Romantik po padesátce je legrační

  
Pořiďte si        
 
  Pestrá smečka kolážistů
  
Navštivte