Číslo 21 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s klavíristou.
Martinem Kasíkem.

 

 


 

 

 

 

 

Máj do rozevlátých obrázků přetavený

Po Kytici se režisér a kameraman F. A. Brabec obrátil k dalšímu klasickému dílu naší literatury, k Máchově Máji (v neděli 30. května ve 20 hodin uvede ČT1). A práci měl ještě náročnější: kromě subjektivizované epiky (řečeno slovy Mukařovského) se musel vyrovnat s veršovou strukturou, kterou nemohl pominout a staví na ni, ale prokládá ji prozaickými variacemi domýšlejícími rozmluvy, jak je vedou loupežníci, u skleničky posedávající venkované i protagonisté sami. Připočíst můžeme lidové popěvky, provázející náboženské procesí, či latinsky zpívanou modlitbu při mši. Brabec navíc svůj film otevírá původně závěrečným čtvrtým zpěvem, v němž pamětník tragických událostí rekapituluje, co se kdysi událo.

I když rozevlátá vizuální rovina až potlačuje samotný příběh i jeho ztvárnění, Brabcův Máj si rozhodně nezaslouží příkré odsudky... Brabec tyto verše připisuje katu (Jan Tříska), jenž se mu stává jakýmsi průvodcem celým příběhem a dokonce do něho aktivně zasahuje. Tříska, recitátor naštěstí velice střídmý a civilní, bez přehnaných patetických vzryvů, občas verše přednáší mimo obraz coby svého druhu spojovací můstky, místy je však vypouští drceny skrze zuby – v úloze všudypřítomného kata jako zlověstnou předpověď. Není ovšem sám: jednou se k recitaci připojí Juraj Kukura coby zavražděný otec, když líčí záhrobí (což ovšem Mácha původně připsal na vrub tíživému vrahovu snu). A pověstné odsouzencovo vyznání lásky k vlasti („...kolébku mou i hrob můj, matku mou, vlasť jedinou i v dědictví mi danou, šírou tu zemi, zemi jedinou...“) se dokonce mění v jakýsi sborově prozpěvovaný chorál, v lecčems připomínající dávný Burianův voiceband.

Z Máchova textu lze vypreparovat základní dějovou osnovu, to jest krvavé rozuzlení milostného trojúhelníku, kdy vůdce loupežnické bandy zavraždí svého soka v lásce, kterým je jeho vlastní otec, a sám skončí na popravišti. Básníkem naznačené události musel Brabec přiměřeně rozvést a hlavně ukázat na plátně, musel je vsadit do určitého časoprostoru (dominuje členitý kopcovitý terén), zaplnit dalšími postavami. Režisér se pokusil domyslet Máchův text i ve vizuální modelaci, ve volbě výtvarného zakotvení i figurálních kompozic. Převaha soumračných scenerií, do nichž jen málokdy proniknou sluneční paprsky (a pokud se tak stane, postrádají hřejivost), jistě dokazuje Brabcův kameramanský um. I když rozevlátá vizuální rovina všude vládne, až potlačuje samotný příběh i jeho ztvárnění, film si rozhodně nezaslouží příkré odsudky, jakých se mu po premiéře v roce 2008 dostalo.

Jan Jaroš, filmový publicista

Foto Jan Vojtek/Beltfilm



   Vítejte ve světě 3D!
  Jak to vidí Petr Koudelka
 
   Mnoho povyku pro nothing

   
Televizní glosář        
 
   Všechna "p" Luboše Pospíšila
   
Téma