Číslo 10 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelem.
Tomášem Zmeškalem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Rudolf Křesťan, fejetonista

Z nečekaného úhlu

Kdybych měl obratného právníka, možná bych ten dům ve středu Prahy mohl v rámci přerozdělování majetku vysoudit. Jistý nárok bych vzhledem ke svému křestnímu jménu měl. Ale vhodnou dobu jsem propásl, takže Rudolfinum mi nepatří.
Nestěžuji si. Kdo ví, jak bych tu rozlehlou budovu vytápěl. Nemluvě o účtu za elektřinu v rozsvícených lustrech Dvořákovy síně. To si radši zaplatím vstupenku na koncert, i když taky není levná. Ale stojí mi to za prožité potěšení a taky za vědomí, že po odchodu návštěvníků nemusím uklízet.
Od loňského roku máme to štěstí, že náš vnuk Štěpán je coby mladý violoncellista členem Pražské komorní filharmonie. Na její vystoupení v Rudolfinu může někdy obstarat volné vstupenky, jimiž nás obdarovává. A tak přece jen došlo k mému určitému spoluvlastnictví té budovy: díky častějším návštěvám jsem tam jako doma.
Volné lístky od Štěpána nás těší. Nebývají sice zrovna na nejlepší místa, ale i tak jsme za ně se ženou vždycky vděčni. Oba jsme tvůrčího zaměření, takže se snažíme brát ta různě umístěná sedadla také jako příležitost k objevování rozličných úhlů poslechu a pohledu. Pravda, někdy je to jen pohled dílčí, když na zastrčeném místě nevidíme část orchestru, ale – a to oceňujeme – přesto i tu skrytou část hudebníků slyšíme.
Nebylo už mnohokrát řečeno, že hudba povzbuzuje představivost?
Z hlediska (a to z hlediska doslovného) byl pro nás zvlášť unikátní nedávný pohled na orchestr zezadu. Zásluhu na tom měly Štěpánovy vstupenky na emporu. Tedy do prostoru bezprostředně u varhan za pódiem. Někdy tu vystupují pěvecké sbory, ale když ne, jsou tam k dispozici sedadla návštěvnická. Řečeno stručně: je to místo nad zády orchestru. Je tam o něco horší poslech, ale člověk si na těch několika desítkách míst může zase připadat důležitě, neboť je po celou dobu koncertu nasvícen stejně vydatně jako orchestr pod ním.
Věděli jsme předem, jaké neobvyklé místo nás čeká. Žena Magda před naším odchodem z bytu usoudila, že musí zvolit odění ještě pečlivěji než jindy. Nestává se každý den, abychom byli v přímém zorném poli tolika bytostí – odhadem celé tisícovky lidí v publiku.
Taky já jsem vybíral košili a kravatu obezřetněji než obvykle. Stejně tak i náležitě veledlouhé černé ponožky. Mrav káže, že vsedě nemá být pánovi vidět ani proužek holých lýtek. Netušil jsem přesně, do jaké míry budu na empoře zviditelněný, ale pro jistotu jsem si nablýskal polobotky dvojnásobně blyštivěji než jindy. Jako bych podvědomě předpokládal, že v publiku může být i můj bývalý velitel z času vojenské prezenční služby. Míra lesku bot byla pro něj základním hodnotícím měřítkem.
K našim přípravám před koncertem patřila i prozíravá manželčina nabídka, zda se nechci podívat na internetovém YouTube na sólistu Albrechta Mayera. Tedy na světově proslulého německého hobojistu z Berlínské filharmonie, hlavního hosta nadcházejícího koncertu.
Žena pravila: „Na internetu mu můžeš vidět do tváře, na empoře mu uvidíme jenom záda.“
Měla pravdu.
Ani mistrova záda však nebyla zanedbatelná. Při poslechu jeho úžasné hry ve Dvořákově síni Rudolfina nám bylo dokonce i ze sólistových zad zjevné, jak se podle jemného pohybu ramen laská se svým hobojem, byť námi neviděným.
Strhující potlesk po Mayerově vystoupení měl pak pro nás tu výhodu, že jsme nadšenému publiku viděli do tváře a na aplaudující ruce. Nikdy předtím jsem si neuvědomoval, jak rozličné tleskací techniky existují. Někdo v sále tleskal rozmáchle, jiný decentně. Někdo s rukama málem v klíně, jiný ve výši hrudníku, někdo téměř nad hlavou.
Nemějte mě prosím za barbara, že se vyjadřuji o mimohudebních vjemech. Neumenšily nijak můj základní prožitek z koncertu, naopak – svým způsobem povýšily.
Nešlo jen o hlavního hosta, ale o celý zdařilý koncert Pražské komorní filharmonie. Dirigoval Jakub Hrůša, jemuž jsem v průběhu řízení orchestru viděl poprvé po celou dobu do obličeje. A bylo na co hledět! Prožíval dirigování dychtivě celým obličejem – očima i rty. Pozoruhodný byl i pohled na významné pohyby jeho dlaní, do nichž není z běžného místa vidět.
V protilehlém velkém hledišti hlavním jsem byl fascinován posluchačem ve třetí řadě, který taky dirigoval. Jen tak pro sebe, skrytě a náznakově dvěma ukazováčky, leč z empory viditelně. Co mu asi šlo hlavou? Co si představoval?
Zajímavá byla i možnost nahlédnutí do not jednotlivým hudebníkům. Obdivoval jsem jejich zručnost při obracení notových stránek – včetně aplikace smyčce k tomu účelu.
Koncert byl pro mě zážitkem jak slyšenou hudbou, tak i spatřenými objevnými skutečnostmi. Možná by pro každého z nás bylo tu a tam prospěšné změnit navyklý úhel pohledu. A nemyslím tím zdaleka pouze pohled na orchestr.
Po závěru koncertu jsme vnukovi Štěpánovi blahopřáli – a nejen k úspěšnému koncertu. Zároveň i k tomu, že jsme ze zadního pohledu poprvé viděli, jak při usedání na židli obratně odhodil krovky svého fraku, aby si na ně nesedl.



  Nos v přímém přenosu z Met

  Nalaďte si
 
   Žena, která rozumí hadům

   
  
Pořiďte si
 
   Za jezuitskými ruinami
   v Paraguayi
   
Téma