Číslo 8 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s reportérem.
Stanislavem Motlem.

 

 

 

 

 

 

 

 


K čemu vede nekonečné natahování seriálu

Již na pět desítek epizod obnáší „donutilovský“ cyklus 3 plus 1 s Miroslavem Donutilem, jehož poslední tři části uvedla ČT v neděli 14. února večer. Označení „donutilovský“ přitom není úplně přesný, neoznačuje autorský přístup, protože Miroslav Donutil si jednotlivé příběhy nepíše ani je nerežíruje, pouze v nich ztvárňuje hlavní role. Tentokrát je nachystal scenárista Miroslav Sovják a režisér Miloš Zábranský, tvůrci dosud známí díky oduševnělejším projektům.

3 plus jedna s Miroslavem Donutilem – má vůbec smysl pokračovat? Jako společné rovnítko zvolili rybářskou vášeň: ve scénkách nazvaných Rybníček, Štika a Ženich ukazují, jak posezení u vody může vést nejen nejen k nalezení klidu, ale také nového zaměstnání. V prvním příběhu se Donutil představil jako novopečný majitel polností, ve druhém ztělesnil chlapíka podceňujícího blondýnky, ve třetím jej zastihneme jako nastávajícího tchána, jemuž se dceřin nápadník vlichocuje předstíráním rybářské záliby. Polohy jednotlivých příběhů kolísají od jednoduché morality (v úvodní povídce Rybníček dochází k žádoucímu zmoudření hlavního hrdiny, dosud ponoukaného chamtivou manželkou) až k situačnímu žertu, více či méně nadsazenému v pojetí zápletek i vykreslení zejména ženských postav, semetrikovitých, vyzývavě svůdných i smířených. Modelace Donutilových postav je mělká, neschopna hlouběji načrtnout svébytné portréty více či méně samorostlých lidí. Nezáleží pak na tom, zda hrdina, marně se snažící vystrnadit netečného rybáře (Rudolf Hrušínský) od „svého“ rybníčku, vzápětí uniká do ticha přírody stejně jako on od své hašteřivé ženy, zda se povýšenecky dívá na blondýny tak dlouho, dokud není sám lapen, nebo zda i od svého nastávajícího zetě očekává stejnou rybářskou zálibu, nutě mladíka do časného vstávání tak dlouho, až hoch také propadne této vášni natolik, že málem prošvihne narození syna.

Lehkovážné a úsměvné historky prozrazují, že zejména režisér si v takových chlebodárných zakázkách nepřipadá úplně sebejistý, ale jednoduše upletený humor, v lecčems blízký někdejším bakalářovitým prvovzorům, si příznivce zajisté nalezne. Závažnější problémy však nacházím v Donutilově herectví. Vybledla výrazová bezprostřednost, pohasla nápaditost, šťavnatá povahokresba se zploštila. Herec se spokojuje s opakujícími se variantami unaveného, všelijak nerudného chlápka, jenž klid (nejen ve svém nitru, ale též před často dotěrnou manželkou) nalézá jen u vodní hladiny. Vlastně z něho zůstává pouhý stín, replikovatelný do bezpočtu stejně bezbarvých figurek. Nemohu si pomoci: má vůbec smysl pokračovat v tomto snad nekonečném seriálu?

Jan Jaroš, filmový publicista

Foto Jana Vargová



  Xaver: Den hněvu nadešel
 Jak to slyší Přemysl Hnilička
 
   Zádušní mše za psychiky

   Nalaďte si
 
   Po skryté stopě
   Pořiďte si