Umějme se radovat i z maličkostí

Název česko-slovenského filmu Kruté radosti (ve středu 17. února ve 22.50 uvádí ČT1) poněkud mate: radosti jsou to spíše nostalgické, někdy snad rozpačité, vždy však nahlížené s jakýmsi romantickým oparem opětovaných i neopětovaných lásek. Reálie slovenského maloměsta třicátých let jsou zaplněny více či méně bizarními postavičkami, v národnostní pospolitosti věrohodně ožívají představitelé tehdejší „volnomyšlenkářské elity“ (lékař, advokát, učitel) i vnadné ženy nejrozličnějšího stavu, které rovněž netrpí přemrštěnými zábranami. Aktéry účastnící se milostných propletenců, občas provázaných majetkovými tahanicemi i vzájemnou nevraživostí, netíží mravní, tím méně náboženské předsudky – a není náhodné, že motiv kněze, potažmo víry, je odsunut do pozadí.

Táňa Pauhofová a Ondřej Vetchý ve filmu Kruté radostiÚstřední dějovou linii tvoří téměř anekdotická zápletka: otec (Ondřej Vetchý svému českému advokátovi vtiskl sympatickou prostopášnost) již dospělé dcery, kterou nikdy neviděl, se za svého potomka v podstatě stydí, protože se obává, aby tak nebyla dotčena jeho „dobrá pověst“. Když se jí má po matčině smrti ujmout, přesvědčí kamaráda, aby děvče vydával za svou neteř. Tuto základní dějovou osu, znenadání vnášející změnu do dosavadního řádu, pak obtáčejí další motivy, které dívčinu příjezdu předcházely, avšak žádný z nich nedosáhne katarzního účinku tohoto zarámování.

Vznikne tak řetězec nedorozumění a omylů, dosud poklidně dřímající podezíravost i jankovitá vznětlivost zauzlí vztahy a málem přispěje k rozvratu dosavadní idyly, než se zase obnoví původní laskavý poklid. Slova idyla je použito záměrně, protože jinak toto jemně dovádivé vyprávění se špetkou smyslnosti nelze označit. Příběh samotný rezignuje na jakékoli přiblížení dobových sociálních podmínek, přihlížíme líbivému obrázku, který ze všeho nejvíc odkazuje k laskavé milostnosti pamětihodných Sladkých her minulého léta Juraje Herze, kombinovaných s Menzelovým Rozmarným létem.

Režisér Juraj Nvota načerpal početné zkušenosti při realizaci televizních snímků a v Krutých radostech je plně zužitkoval. Okouzluje zde jak pastelově zbarvenou kresbou příběhu a jeho protagonistů (a to doslova ve výtvarném pojetí, které je dílem kameramana Jana Malíře, i přeneseně ve vypravěčské struktuře), tak duchaplnými replikami, vkládanými do úst jednotlivým postavám. Chtěl, aby příběh dýchal životem užívaným plnými hrstmi i moudrým odstupem. A to se mu podařilo.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Jak se daří naší krizi
 Jak to vidí Pavel Kohout
 
   Kazetová dekadence

   Pořiďte si
 
   Začalo to vílou Meluzínou
   Téma