Herečka, performerka a zpěvačka Kazet Johana ŠvarcováKazetová dekadence

Johana Švarcová je divadelní herečka a performerka, David Doubek aka Ventolin producent a dýdžej. Dohromady tvoří elektronické duo Kazety, jež příležitostně doplňuje nehudební člen souboru, výtvarník A Schwarz, dbající na vizuální podobu veřejných vystoupení. Eponymní album Kazet, které na konci minulého roku vyšlo u nezávislého labelu XProduction, aspiruje alespoň dle četnosti a vstřícnosti novinářských ohlasů v předních periodikách na pomyslný titul Český debut 2009.

Když si tu nahrávku pustíte poprvé, máte pocit, že jste do přehrávače omylem vložili cédečko se starými snímky Kraftwerk, Visage, Soft Cell nebo Depeche Mode, servíruje se tu majestátně studený elektropop s potemnělou atmosférou, dominantními odlidštěnými syntezátory a sem tam břitkými kytarovými riffy. Jenže pak začne Johana Švarcová zpívat či spíše recitovat slogany typu „trochu to bolí, když mě nechceš takovou, jaká jsem“ (v chytře feministické písni Depilace) nebo „jsem smutná, jsem veselá – většinou je to jedno“ (v dekadentním songu Smutná) a dojde vám, že neposloucháte jen jakousi domácí reflexi syntezátorového popu osmdesátých let, že přinejmenším stejně silným inspiračním zdrojem je pro Kazety postpunk téhož období, existenciálními Joy Division počínaje a gotickým rockem Bauhaus konče.

S punkem ovšem skupinu nespojuje jen nekomplikované melodie, ponurý zvuk a apatické texty, jde také o bezprostřednost výrazu a až na odiv stavěnou nedokonalost. Takový princip může vést i k experimentu a improvizaci, jimiž se vyznačují inscenace alternativní divadelní scény Radio Ivo, v níž studentka FAMU Johana Švarcová působí společně s Petrem Markem a Mariánem Moštíkem a která loni triumfovala na Prix Bohemia Radio v prestižní kategorii rozhlasových her. Zvuková konzerva možnosti jevištního uchopení a improvizační potenciál písní Kazet jen naznačuje, o to zajímavější jistě bude vnímat kapelu i jako audiovizuální projekt a poslouchat ji naživo. Její první album je každopádně velikým příslibem, i když je dost těžké představit si pokračování. Zvláště v případě Kazet totiž platí, že opakovaný vtip přestává být vtipem.

Milan Šefl



  Jak se daří naší krizi
 Jak to vidí Pavel Kohout
 
   Kazetová dekadence

   Pořiďte si
 
   Začalo to vílou Meluzínou
   Téma