František Derfler,
herec, režisér a dramaturg Divadla U stolu

Loni uplynulo deset let od smrti mezinárodně proslulého divadelního režiséra Zbigniewa Herberta, Jerzyho Grotowskeho a padesát let od založení Teatru 13 Rzędów, později přejmenovaného na Teatr Laboratorium. Připomnělo si rok Grotowského i vaše Divadlo U stolu?

Divadlo U stolu tato výročí takříkajíc oficiálně nepřipomnělo, ale když už začínáme rozhovor touto otázkou, musím říct, že si Grotowského a jeho Teatr Laboratorium často připomínám já. Leccos k němu obrací pozornost – otázky studentů, Mikešův nový překlad Calderónova Vytrvalého prince, nedávno Lukešova kniha Divné divadlo našeho věku.

Zažil jste některá z jeho představení v šedesátých letech?

Na přelomu šedesátých a sedmdesátých let jsem ve Vratislavi viděl jeho inscenace Nezlomný kníže podle Calderónova dramatu, u nás známého pod názvem Vytrvalý princ, a Akropolis podle Wyspiańského. To označení „podle“ je důležité. Grotowského inscenace byly totiž zcela osobitou, originální adaptací předlohy, její jedinečnou scénickou metamorfózou. Hodně na mě tehdy zapůsobila. Zejména Nezlomný kníže se strhujícím výkonem Ryszarda Cieslaka.

Práce na roli metodou Grotowského inspiruje dodnes.

Grotowski nepochybně přinesl soudobému divadlu řadu podnětů a jeho metoda nebo její prvky v různých variacích zřejmě stále žijí v divadelní praxi. Myslím ale, že je to možné jen ve specifických souborech. Výsledky její originální podoby – mám teď na mysli jednání jeho „obnaženého herce“, tedy například z nejhlubších útrob vydolované krajní reakce těla, destilované přitom do partitury znaků přesných jako notový záznam, aniž hercův projev ztratil na bezprostřední naléhavosti – se možná daly spatřit jen v Laboratoriu.

Na konci šedesátých let jste se vydal pod jeho vlivem cestou malé činohry, kterou tvoří podobně smýšlející lidé. Uplatňování vaší bezprostřední zkušenosti v našem divadle muselo jít v normalizovaném Československu dost obtížně. Jak jste si v Bílém divadle hledali cestu k divákovi?

V počáteční fázi, jíž jsem byl přítomen, nehledalo Bílé divadlo ani tak cestu k divákovi jako k sobě samému, hledalo svůj výraz, svůj jazyk. Šlo především o řadu improvizací, většinou na obecně lidská témata, v nichž dominantní roli hrál pohyb, gesto, jazyk a slovo spíš jako zvukový činitel než nositel významů. Současně mělo jít o nalézání a artikulaci co nejautentičtějšího osobního výrazu. Myslím, že jsme tehdy měli trochu velké oči a ne zcela jasno v otázkách takzvané autenticity a vědomého tvaru. Ale byl to vlastně pěkný čas i dobrá zkušenost.

Za minulého režimu jste také organizoval takzvané bytové semináře. Jakými tématy jste své publikum oslovoval?

Bytové přednášky a semináře byly v sedmdesátých a osmdesátých letech v neoficiální kultuře poměrně časté. V Praze, v Brně i na jiných místech jich probíhala řada. Pořádal jsem ve svém bytě přednášky Radima Palouše na témata jeho filozofických prací, které jsem vydal v samizdatové edici Studnice, o české literatuře u nás přednášel Milan Uhde, párkrát se odehrála debata především o společensko-politických otázkách s Jaroslavem Šabatou. Organizace byla prostá – účastníci se zvali ústně a osobně s důvěrou, že schůzku neopatrně neprozradí.

Divadla malých forem se výrazně prolínají vaším uměleckým životem. Přesto jste umělecky řídil činoherní soubor velkého divadla. Jak vás tyto zkušenosti vzájemně ovlivňují?

Pokud na sebe nějak působí, spíš se doplňují. Prostor je pro inscenaci důležitý, ale není pro její kvalitu zásadní. Pochopitelně ve velkém divadle řešíte organizačně a personálně složitější i náročnější záležitosti. Malé funguje jednodušším, přehlednějším způsobem, od startu k cíli je to přehlédnutelnější terén. Ale tváří v tvář hře a inscenaci stojíte na malém či velkém jevišti stejně.

V prvních večerech Divadla U stolu ještě před listopadem 1989 jste četl z esejistických a filozofických prací Josefa Šafaříka, později z Nového zákona, z próz Jana Čepa a jiných autorů. Jaký profil divadla vytváříte v současné době?

Dnes už nejde o čtení nebo recitaci, už se nehraje „u stolu“, vytváříme regulérní divadelní inscenace. Ale základní zaměření zůstává stejné. Náš repertoár se opírá především o velká díla světové i české literatury a dramatu, zpřítomňující základní existenciální otázky lidského života se snahou o jakýsi duchovní přesah. Divadlo, jaké děláme, je minoritní záležitostí.

Hana Bajáková, publicistka

Foto Jarka Šnajberková

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 9. února.



  Jak se daří naší krizi
 Jak to vidí Pavel Kohout
 
   Kazetová dekadence

   Pořiďte si
 
   Začalo to vílou Meluzínou
   Téma