Číslo 4 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Martou Vančurovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Marta Vančurová, herečka

Kdy jste se poprvé setkala s rozhlasovým mikrofonem?

Já jsem vlastně v Českém rozhlase začínala dřív, než jsem se stala herečkou. Od deseti let jsem zpívala v dětském sboru Bohumila Kulínského a právě pěvecké zkušenosti mě přivedly k práci režisérem Josefem Henkem. To jsem už byla na gymplu a on si vybral tři z nás, abychom mu nazpívali písničku do jedné pohádky. Po čase si mě přizval k natočení rozhlasové hry Ingmara Bergmana Malba na dřevě. Přiznám se, že tato první, byť krásná příležitost pro mě byla zároveň trochu šokující, do té doby jsem neměla s hraním absolutně žádnou zkušenost. A najednou jsem měla točit s takovými hvězdami, jakými už tehdy byli třeba Iva Janžurová, nebo Otakar Brousek – samé herecké kapacity. Přitom já neměla vůbec žádnou hereckou průpravu! Pokud tedy nepočítám role zvířátek nebo větříčku na školní besídce v páté třídě... A teď jsem měla hrát hlavní roli. Strašně jsem se styděla, a tehdy jsem to vyřešila velmi zbaběle – nechodila jsem na zkoušky a myslela si, že to pan režisér prostě vzdá. Ale on si mě zavolal a řekl, že bez zkoušek hlavní roli hrát opravdu nemohu, nicméně mě přeci jen přemluvil k malé vedlejší úloze a tu jsem pak také natočila. Díky rozhlasu jsem u herectví uvízla drápkem, ale před tím jsem o něm nikdy nepřemýšlela a zkoušky na DAMU jsem dělala skutečně za pět minut dvanáct.

Opravdu jste o herectví nikdy před tím nepřemýšlela?

Ne, vážně ne! Ani náhodou. Mě bavila spíš příroda, bylinky. Bydleli jsme na okraji Prahy, vyrůstala jsem vlastně na venkově a tíhla spíš k přírodním vědám. Chtěla jsem jít tímto směrem. Ale v životě to tak je. Něco se stane, nějaká náhoda vás osloví a vy už v tom jedete.

Mluvila jste o zkoušení v rozhlase. To myslím dnes už tak zcela neplatí. Jak moc se změnil způsob natáčení rozhlasových her?

Já teď už tolik v rozhlase netočím. Ale myslím, že současný trend, nejen v rozhlase, ale i televizi, filmu, je natočit vše co možná nejrychleji. Celý život je vlastně dnes nějak zrychlený. Všichni někam utíkají... Na rozhlasové práci bylo krásné právě to, že se zkoušelo, že se hledaly hlubiny a rozměry her. Určitě se to projevilo na jejich kvalitě, byla to nádherná práce. Když jsem se k ní po nějaké pauze vrátila, velmi mě zaskočilo, že se téměř nezkouší. Je to samozřejmě velice znát, když se to bere z jedné vody načisto. Jistě – může se to povést, a určitě záleží na osobnosti konkrétního herce, co tam vnese, ale je to škoda.

Na divadelní práci je pro herce velmi důležitý kontakt s hledištěm. S jeho reakcemi. Je při práci před mikrofonem, kdy kromě hlasu nemáte jiné výrazové prostředky, možné myslet na to, že někde druhém konci sedí váš posluchač?

Ne, na to není čas. Rozhlas je specifické medium, stejně jako televize, film, divadlo a vždycky je na konci někdo, kdo to poslouchá. Ovšem při samotné práci není čas myslet ještě na něco jiného než na samotnou roli. Ale rozhlas a rozhlasové herectví pro mě znamená hodně. Já vlastně celé své dětství stála na té druhé straně. Televizi jsme měli pozdě, až někdy v mých čtrnácti letech a jsem moc ráda, že jsem vyrostla na rozhlase. Stejně jako knížky totiž nesmírně rozvíjí fantazii a to mi velmi utkvělo. Třeba i fotbalové zápasy – jak ty bývaly napínavé, právě proto, že jsem je neviděla a vnímala jen hlas. Prožívala s komentátorem jeho emoce, bylo to úžasné. Mám v povědomí tento svůj posluchačský zážitek a samozřejmě si to uvědomuju, ale ne v tu samotnou chvíli natáčení. Rozhlasové herectví je svým způsobem věc techniky, pro kterou někdo má větší či menší cit, ale je v tom i trénink a v mikrofonu je slyšet všechno. Celá duše. Tak jako film má své oko, v podobě kamery, s nímž se dokáže dostat až k samému nitru, tak pomocí hlasu právě tohle dokáže rozhlas.

To mi trochu připomíná, když můj tatínek sledoval v televizi hokej a na uchu měl tranzistorák. A když jsem se ptala, proč to poslouchá v televizi i v rozhlase zároveň, vždycky říkal : „Když oni to v té televizi neumějí tak pěkně říct… Máte čas na rádio jako posluchač?

Abych se přiznala, moc ne, spíš ho mám jako kulisu. 

Nedávno vyprávěli brněnští rozhlasáci Josef Veselý a Jaromír Ostrý o tom, že rozhlasový posluchač je vlastně spolutvůrcem pořadu, protože ten si ho musí svou fantazií dotvářet. Jste stejného názoru?

Určitě. Rozhlasový posluchač je partner a automaticky vlastně na tom pořadu svou fantazií spolupracuje. Ano, jistě...

Jana Švecová

Snímky Tomáš Tesař

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 19. ledna.



  Umění neříct nic
 Jak to vidí Zbyněk Vybíral
 
   Schůzka se Zbyňkem Hejdou

   
Nalaďte si
 
   Jak také psát o hudbě
   Pořiďte si