David Vávra, architekt, herec, spisovatel

Stíháte ještě vůbec pracovat jako architekt?

Ale já jsem hlavně architekt! Ostatní činnosti jsou jen záliby.

A časově náročné natáčení Šumných měst?

Víkendová záležitost, takže chalupařina.

Jak velký je váš ateliér?

Malý. Pět šest lidí, na větší projekty najímáme další specialisty a na velké, jako je třeba rekonstrukce divadla v Kladně nebo knihovna v Hradci Králové, se spojujeme s dalšími ateliéry.

Specializujete se nějak?

Nespecializujeme, ale investor s námi musí konvenovat. I když na druhou stranu každá zakázka je výzva, takže třeba to, čemu se podvědomě bráním, mě nakonec svým způsobem vzrušuje. Například nátěr panelového domu. Vždycky jsem si myslel, že bych to nikdy nechtěl dělat, jenomže v tom paneláku bydlí moji kamarádi a u architektury je potřeba cítit určité lidské souznění. Řekl jsem si, že bych to asi kvůli nim měl udělat, a nakonec mě to nadchlo. Přišlo mi, že by se tam hodila abstraktní kresba, ale musel jsem svůj návrh představit před zástupci osmdesáti partají, domovním výborem, což byl jedinečný zážitek v suterénních prostorách panelového domu.

Existují projekty, které se vám nepodařilo před klientem obhájit?

Samozřejmě, architekt má asi tak třetinu až polovinu věcí realizovanou, zbytek zmizí, protože se to buď zadavateli přestane líbit, nebo dojdou peníze, nebo je třeba krize nebo se manželé rozvedou.

Máte nějaký svůj projekt raději než ty ostatní?

To bych nazval Sophiinou volbou, ale protože projekt zahrnuje moment lidského setkávání i konfliktu, víc si pamatujete konflikty než harmonické vztahy. Všechny projekty jsou proto cenné. Některé třeba tím, že jednatel je váš kamarád a vy se respektujete a výsledek je dost harmonický. Takovým příkladem je kulturní dům Dobeška nebo Švandovo divadlo na Smíchově.

Mohl byste uvést některé svoje realizace?

Kromě asi tuctu rodinných domů rozesetých mezi Šumavou a Krkonošemi to jsou rekonstrukce divadel Dobeška a Švandova a částečně Paláce Akropolis. Dále v loňském roce dokončený bytový dům s francouzskou restaurací ve Vrchlabí nebo lávka s vyhlídkovou věží přes řeku Ohři v Chebu. Občas se v našem ateliéru potěšíme zpracováním instalace výstavy a jednou za dva až tři roky navrhuji scénu pro divadelní představení režírované Radovanem Lipusem. Většina úkolů nám přináší radost.

Navrhujete také kostely…

Zatím šlo o dvě zakázky. První byla přístavba lodi dřevěného kostelíka v Braníku. Byl jsem tam křtěný, konfirmovaný, dělal jsem tam skautský slib, ženil se, děti tam jsou křtěné. A taky to byla moje první zakázka vůbec. Jednalo se o dostavbu protestantského kostela z roku 1947, který se původně stavěl jako provizorium na dva roky, protože měl vzniknout kamenný, na což nedošlo. Kostel je tak jednoduchý, až je lehce komplikovaný a má vnitřní specifické kouzlo. Druhé oslovení byla modlitebna v Modřanech umístěná v rodinném domu. Měla proporce kina a nedostačovala. Takže jsme jednu stěnu posunuli do ulice, vznikl nový prostor a k jeho dokončení jsem chtěl jako obvykle pozvat výtvarníky. Pak jsem si ale řekl – tohle je přece perla celé akce, výjimečná chvilka, kterou si užije někdo jiný. Vždyť si to můžu udělat sám! Vezmu na sebe to riziko, půjdu do toho a užiju si to! Přemýšlel jsem, jak oddělit spirituální prostor od ulice tak, aby do ní vyzařoval. Na rozdíl od protestantských kostelů, které se stavěly ve dvacátých a třicátých letech a byly to strohé, prázdné prostory, v nichž nic nemělo připomínat katolicismus, krásné, ale trochu nudné, jsme chtěli udělat výtvarnou podobu s mnohoznačným významem, aby symbolizovala, že víra je neuchopitelná. Nakonec vzniklo deset velkých oken (určitý symbol Starého zákona), přes které pluje novozákonní ryba (symbol Ježíše Krista).

Jaká je evangelická církev investor?

Je hodně demokratická. Velké slovo tam má staršovstvo, proto komunikace bývá komplikovanější než s jedním objednatelem. Všichni mají trpělivost se navzájem poslouchat. Prosadit v rámci tohoto společenství projekt vyžaduje hodně soustředění.

Byl jste asistentem architekta Ladislava Lábuse na ČVUT. Znamená to, že jste učil?

Byla taková tříletá epizoda... Láďa byl šéf, já musel poslouchat. Když vznikalo naše společenství, říkal: Zkusíme pomíchat oheň a vodu... Fungovalo to, až na to, že já znám rychlou odpověď tak za deset vteřin, kdežto Láďa třeba za hodinu, i když možná prožitější. On mlčel a ve mně se pěnila krev, protože mi naskakovaly všechny představy mých aktivit, které potřebuju stihnout... Častokrát jsem tu situaci přehrával, třeba při otvírání domu Langhans. Láďa dokázal ze svých studentů vymlčet úsporné baráky, které se blížily jeho prožitým prostorům, co mají v sobě něžnou poetiku. Pro mě, který to má energeticky jinak, to nebylo možné vydržet déle.

Šárka Vieweghová

Snímky David Novotný

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 12. ledna.



  O druhém pohledu
 Televizní glosář
 
   Lara Croft vysokých tónů

   
Navštivte
 
   Xaver, Vojcek a jiní Magoři
   Téma