Kraus se zbláznil... Nebo máte lepší vysvětlení?O druhém pohledu

Na první pohled bývá televizní konec roku radostnou chvíli pro všechny. Tvůrci, šéfové, diváci, a dokonce i kritici a recenzenti, si užívají „toho nejlepšího“, co sváteční obrazovka nabízí a všeobecná spokojenost vládne vůkol. Už druhý pohled však naleštěná televizní idyla obvykle nevydrží. Nedávné lámání letopočtu nebylo výjimkou. K vidění byl opět zatuchlý vánočně-silvestrovský programový eintopf notoricky reprízovaných pohádek, komedií a svátečních dojáků, kořeněný několika povýtce panoptikálními novinkami. Ohlížet se za nimi by mělo ještě méně smyslu, než vyrábět a uvádět repliky silvestrovských normalizačních velkoestrád či bláboly z rodu Domu U Zlatého úsvitu. Obojím tentokrát obšťastnila své diváky Česká televize.

Nepoužitelné pro aktuální reflexi televizního dění jsou i tradiční novoroční inovace formy i obsahu vysílání. Mírný optimismus předběžně budí příslib zrovnoprávnění a vyprofilování nabídky jednotlivých kanálů České televize (viz přesun Událostí a komentářů a Dobrého rána na ČT 24). Ani umanutá potřeba na Nový rok z gruntu překopat programové schéma nedosáhla letos patologických rozměrů jiných let. Čekání na druhý pohled a příležitost posoudit změny z odstupu si divák může zpříjemnit sledováním dlouhá léta marně vyhlížené reprízy jednoho z nejpozoruhodnějších projektů České televize vůbec – dvaačtyřicetidílného seriálu Bigbít.

Jedinou použitelnou tradicí spjatou se změnou letopočtu zůstává ohlédnutí za důležitými událostmi uplynulého roku. Za všechny zmiňme alespoň dvě z kategorie těžko pochopitelných. Prvním příběhem hodným druhého pohledu je opakovaná volba Jiřího Janečka generálním ředitelem České televize. Smyslem každé dobré volby je buď touha po pokračování optimálního stavu, nebo naděje na změnu k lepšímu. Prvních šest let Janečkova ředitelování televizi veřejné služby nijak neprospělo. Doufat, že se něco změní, je naivita, ze které nelze podezírat snad ani Helenu Fibingerovou.

Příkladem televizní nepochopitelnosti „z opačné strany barikády“, je podzimní totální selhání soudnosti a sebereflexe Jana Krause v jeho Uvolněte se, prosím. Jan Kraus je bezpochyby profesionálem a respektovaným mistrem svého oboru. Díky svým jasným a konzistentním občanským postojům se časem mimoděk stal i morální autoritou a reprezentantem zdravého rozumu. Způsob, jakým poskytl ve svém hojně sledovaném pořadu nerušený prostor Heleně Vondráčkové (a před tím i jejímu manželovi) k nenávistnému poplivání Marty Kubišové, přesně odpovídá odporným praktikám, proti kterým občan Kraus vždy vystupoval. „Asi se zbláznil...“, okomentoval jeden můj známý Krausův nepochopitelný úlet. Má někdo lepší vysvětlení?

Jan Svačina, publicista



  O druhém pohledu
 Televizní glosář
 
   Lara Croft vysokých tónů

   
Navštivte
 
   Xaver, Vojcek a jiní Magoři
   Téma