Číslo 52 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s malířem a ilustrátorem.
Karlem Frantou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Hudební Vánoce na Vltavě

Vánoce jsou pro mnohé spíše skličujícím a mnohdy vyčerpávajícím zážitkem, ačkoliv se to nikdo neodváží říci nahlas. Po nákupní horečce a vygruntování celého bytu přijde na řadu zdobení vánočního stromečku, balení dárků, smažení kapra, výroba bramborového salátu... A to vše většinou spočívá na bedrech našich drahých poloviček. Do toho chce mít každý v práci vše hotovo dopředu, nejlépe až do Velikonoc, a všichni jednohlasně naříkají: „Já nestíhám...“
Rozhlas je neviditelným, leč klidným svědkem všeho toho shonu. Když mi loni touto dobou jedna posluchačka napsala, že při živém vysílání pucciniovského maratonu umyla v bytě všechna okna, moje redaktorské srdce se zatetelilo a řekl jsem si, přece jen na něco ten Český rozhlas 3 – Vltava je.

Citolibští a anglické koledy

Anglický skladatel Benjamin BrittenI letos jsme pro vás připravili nespočet hudebních zážitků a věřme, že budou přinejmenším tak dobré jako váš bramborový salát. Na Boží hod vánoční odpoledne uslyšíte Symfonický orchestr Českého rozhlasu, jak hraje Mši c moll citolibského mistra Karla Blažeje Kopřivy. Ze sólistů se představí sopranistka Ludmila Vernerová, altistka Olga Kodešová, tenorista Jan Ježek a basista Jiří Kubík. Již tradičně zazní šestá symfonie F dur Ludwiga van Beethovena s podtitulem Pastorální. Po setmění pak na vás čeká Slavnost vánoční, cyklus koled pro dětský sbor a harfu britského skladatele Benjamina Brittena. Cembalistka Zuzana Růžičková při jedné ze svých koncertních cest získala v šedesátých letech 20. století v Londýně partituru Brittenovy skladby s názvem A Ceremony of Carols, pásma starých anglických koled. Její manžel, hudební skladatel Viktor Kalabis, byl tenkrát dramaturgem a hudebním režisérem v redakci vysílání pro děti a mládež tehdejšího Československého rozhlasu. Dal kompozici český název Slavnost vánoční a doporučil ji sbormistru Kulínskému k provedení s dětským rozhlasovým sborem. Děti obdivuhodně zvládly nejen hudební stránku interpretace, ale i archaickou angličtinu a výsledkem byl zdařilý snímek, jeden z nejlepších, jaké kdy dětský sbor natočil. A tak se Brittenovo dílo dostalo přes železnou oponu k nám a zakotvilo v repertoárech mnoha dětských sborů. Slavnost vánoční Benjamina Brittena uslyšíte v původní rozhlasové nahrávce, která měla premiéru o Vánocích 1964.

Barokní hudba z Francie

Titulní list prvotisku Rameaovy partitury opery Dvorní IndovéPozdě večer – po třiadvacáté hodině – pak můžete na Českém rozhlase 3 – Vltava poslouchat barokní francouzskou hudbu v pořadu Vánoční koncert staré hudby. Nejdříve to bude Sonáta francouzského skladatele a varhaníka Louise Nicolase Clérambaulta (1676–1749) v podání souboru Les Solistes du Conert Spirituel a pak vánoční oratorium Marca Antoina Charpentiera (1645–1704).
Francouzské hudbě zůstaneme věrni i v sobotu na svatého Štěpána. V rámci operního večera zazní z Paláce krásných umění v Bruselu Rameauova opera Dvorní Indové (Les Indes Galantes). S překladem jejího titulu máme mnohdy velké starosti! Vystupují tu totiž spíše zamilování indiáni, v části Fleurs (Květiny) pak perský princ a pronikneme i do sultánova harému v Turecku. Pravý Ind tu není ani jeden.
Zajímavé jsou okolnosti vzniku díla, které mělo světovou premiéru 23. srpna 1735 v Académie Royale de Musique v Paříži, což bylo vlastně Královské operní divadlo v době vlády Ludvíka XV. Deset let předtím vystoupili v Paříži dva „divoši“ odchycení v Louisianě. Byli to svalnatí mladíci odění na domorodý způsob – jeden jako náčelník, druhý jako prostý válečník. Jejich tanec představoval symboliku Války, Míru a Vítězství. Mezi diváky byl také Jean-Philippe Rameau (1683–1764), který pod dojmem této události napsal o pár let později skladbu pro clavecin (francouzský název pro cembalo) nazvanou Les sauvages, česky Divoši. Kompozice vyšla jako součást sbírky Nové suity a její hudbu Rameau znovu použil v baletní scéně Les Indes Galantes k Tanci dýmky míru.
Není bez zajímavosti, že Les sauvages patřili po celé 18. století k často provozovaným dílům. Dokonce se tvrdí, že ještě za skladatelova života zazněla tato hudba na ostrově Dominica ve východním Karibiku na večírku pořádaném francouzskými emigranty. Skupina přítomných domorodců prý byla Rameauovou hudbou tak uchvácena, že se v jejím rytmu všichni málem utancovali k smrti.

Paganini, Lehár a Oldřich Nový

Vídeňský skladatel Franz LehárV pondělí 28. prosince večer se můžete těšit na klasickou operetu o třech dějstvích Paganini vídeňského skladatele Franze Lehára s komentářem Oldřicha Nového. Nejslavnější prvorepublikový milovník vás provede po životních osudech slavného houslového virtuosa, který sklízel potlesk obecenstva, lásku žen a nenávist politicky exponovaných mužů. V titulní roli digitálně rekonstruované rozhlasové nahrávky z roku 1954 uslyšíte Ivo Žídka (tehdy osmadvacetiletého), jeho aristokratickou milenku Marii Annu Elisu ztvárnila Jaroslava Procházková. Hudebním nastudováním byl více než před půl stoletím pověřen Vlastislav Antonín Vipler, který také stanul za dirigentským pultem Pražského rozhlasového orchestru.

Ivan Ruml, redaktor ČRo 3 – Vltava



  Smutek bezduchých Vánoc
  Jak to vidí Jaroslav Vanča
 
   Koledování s Kočkem

   Pořiďte si
 
   Hudební Vánoce na Vltavě
   Téma