Číslo 52 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s malířem a ilustrátorem.
Karlem Frantou.

 

 

 

 

 

 


 


Jaroslav Vanča, scenárista

Smutek bezduchých Vánoc

Jsem ateistou snad proto, snad navzdory tomu, že o víře a Bohu občas uvažuji. Jenže hned musím dodat, že můj názor mne nikterak nezbavuje potřeb duchovních, jež - v jisté tradici českého ateismu – nalézám v přírodě, v její kráse, případně v kráse samotné, do níž samozřejmě zahrnuji mnohé kostely i jejich liturgické prostory. A tedy čas od času, nejspíše – přirozeně i povýtce – v adventním období, brávám zavděk chrámovým přítmím, svědčícím pokusům o usebrání, třeba i promýšlení smyslu toho, nač má duše není stavěná. Jenže kam se dnes může jeden vrtnout s takovým sebezpytem, kostely bývají zavřené proto, že se v nich krade, a dokonce i přesto, že v některých prý už ani není co ukrást. Žijeme holt v postmoderně, každý má tu svou pravdu za jedinou a ruka nikomu neupadla. My architektury milovní, kteří se svou přítomností ostýcháme rušit věřící při mši, jsme se tak stali rukojmím zlodějů, vandalů, kazisvětů. Kvůli nim, přečasto nepotrestaným, jsme na svých potřebách trestáni my. A netýká se to jen kostelů, z téhož důvodu je pro vyznavače krásy trvale uzavřen třeba historický malostranský hřbitov. A jaká že je odpověď patřičných míst? Namísto byť jen nepatrných snah o polepšení obecné morálky, či snad smysluplnějších pokusů o klepnutí přes prsty nepoctivých starožitníků či cynických majitelů sběren kovů umějí leda před námi zamknout či nás šmírovat kamerami. A co se samotného Adventu týče, máme si jej užívat v podobě natolik odduchovněné, že se jaksi paradoxním obloukem vrací nazpět k odkazu na duchovní potřeby člověka v podobě výrazu „chrámy konzumu“, jímž se začala honosit sama nákupní centra.

Shrnující příklad těchto sociálních symptomů, vedoucím k neradostné společenské diagnóze, se nalézá v těsném sousedství pražského kostela sv. Ignáce. Na místě, kde donedávna sídlila prodejna církevních devocionálií, s nabídkou časem rozšířenou i o rozličné adventní ozdůbky a betlémové figurky, se nyní skví provozovna s paradigmatickým názvem Péče o tělo. To už je silný tabák i pro mou ateistickou lulku.

Vy, milí čtenáři tohoto časopisu, ať už věřící, nevěřící či hledající, sami víte, že současný běh světa nezmění menšina nespokojených, jakkoli mohou být lidmi přemýšlivějšími, slušnějšími, obecně snad nezbytnějšími, než ti ostatní. A také víte, že psaní o těchto věcech samo nic nenapraví, že podobné myšlenky beztak čtou zas jenom ti, kterým se v hlavě samy líhnou. Ti nahoře mají k duchovním vertikálám paradoxně nejdále, na ně se spolehnout nemůžeme. To však neznamená, že se jimi o ně máme nechat připravit. Vždyť i samotná náplň, obsah tohoto časopisu může zprostředkovat dotyky nehmotné krásy. Jsou totiž i jiná, stále otevřená „poutní místa“, než ta, kde si lze koupit krátkodobou úlevu od šedi žití v podobě nefunkčního odpustku, venkoncem zbytečného zboží. Jsou tu divadla, galerie, koncertní sály, muzea a knihovny, tyto kotvící kameny pro antény duchovních vertikál. Na Vánoce býváme kulturněji naladěni. I tím dokazujeme, že „nejsme jako oni“, ti postižení konzumním malomocenstvím. Třeba jen společný poslech vánoční hudby, ať už v kostele, v koncertní síni, či v kruhu rodinném třeba na stanici Vltava, vytváří z lidí ony „ostrůvky pozitivní deviace“, prodchnuté nadosobními hodnotami. Než bezduché Vánoce, to snad raději žádné.



  Smutek bezduchých Vánoc
  Jak to vidí Jaroslav Vanča
 
   Koledování s Kočkem

   Pořiďte si
 
   Hudební Vánoce na Vltavě
   Téma