Petr Koudelka, spisovatel a publicista

Kudy kam

Víme kudy kam? Textař a autor jediného lyrikálu v dějinách umění Michal Horáček musí být velmi smutný. Ne proto, že mu kritika ztrhala jeho dílo, to se stalo třeba i Verdimu, ale proto, že se nikdo nezabýval tím nejpodstatnějším: O čem to je! Kvůli jedné důležité myšlence to autor dělá – aby se dostala k lidem, a oni ji nepoznají! Jsem přesvědčen, že to je i případ lyrikálu Kudykam. Ta myšlenka, Kantův morální imperativ a jak jsme s ním na tom v naší době, úplně zapadla. O morálce se prostě nemluví.

Víme kudy kam? Když na to Kant přišel – že se má člověk chovat tak, aby se jeho jednání mohlo stát obecnou normou pro ostatní, zdálo se, že s tímto názorem už nic neotřese. Bylo to přece tak samozřejmé. Karel Havlíček Borovský to vyjádřil svými slovy: „Co sám nechceš, nečiň jinému! – pravil žáku kantor kdesi, tahaje ho za pačesy.“

Už z Havlíčkovy interpretace je zřejmé, že je tu jakási apriorní nedůvěra k tomu, zda člověk dokáže vyhovět morálnímu imperativu, zda se jím bude opravdu řídit. To však byla jen taková satirikova pochybnost, ale že by lidé přestali úplně dbát na morálku a zákony? Mohlo by se to stát?

Mohlo. Uplynula nějaká doba a člověk se morálkou neřídí. Dokonce ani zákony, které jsou přímo vybudované na morálním imperativu a jsou jeho hlavní oporou, s tím nic nezmohou. Co je nejošklivější na naší společnosti? Každý uzná, že korupce. Podplácení, klientelismus, mafiánství jsou běžně rozšířené jevy a zákony jsou na všechny viníky krátké.

Ale nechoďme tak daleko. Řidiči nedodržují stanovenou rychlost. Když jedu padesátkou, všichni na mě najíždějí, blikají a ťukají si na čelo. Nepomáhá žádný nový soubor trestů. Zákony s tím nic nezmohou.

Tak bych mohl pokračovat donekonečna. Kantův morální imperativ nefunguje. Společnost se nad tím nepozastavuje. Neříká se: Když nebude nikdo dodržovat pravidla silničního provozu, přece i já se mohu stát obětí nehody! To, zdá se, nikomu nevadí. Mně se to třeba nestane, říká si občan. Je to, jako by lidi postihla nějaká nemoc, která jim vzala základní instinkt, pud sebezáchovy.

Lidé se dohodli, že je dovoleno vše, když z toho budou mít nějaký prospěch. V nacistickém Německu se takto dohodli na totálním porušení zákonů a morálky, když dali obecný souhlas s dobýváním cizích území. Takových experimentů s morálkou už bylo hodně. Komunismus k tomu vypracoval teorii: když se většina chová tak a tak, přijmeme toto chování jako normu. Je to teorie nejnižšího společného morálního jmenovatele. Všichni jsme bez viny. Český národ má hodně zážitků tohoto druhu. Většina souhlasila s rozbitím Rakouska, většina s vyhnáním Němců, většina se znárodněním, většina s privatizací a zároveň také s rozkradením státního majetku. Dnes tento proces rozkrádání, uplácení a mísení zločinu s politikou pokračuje a nikdo proti němu neprotestuje. Je tu celonárodní souhlas, potvrzovaný volbami. Každý z toho něco má, nebo si každý myslí, že z toho něco mít bude. Jelikož v oblasti práva se nic nebo skoro nic neděje, zbývá už jediné: zrušit zákony, protože jsou stejně zbytečné. To by ovšem byla chyba. My všichni potřebujeme předstírat, že je všechno v pořádku. A společnost se nezhroutí.

Víme kudy kam? Morálka kdysi zahrnovala soubor pravidel pro jednotlivce a celé společnosti. Tyto soubory se někam ztratily, nikdo je nepotřebuje. Je výhodnější je nemít. V ekonomice se prosadila nejrychleji zásada „Dělejte si, co chcete“. Jmenuje se tak celý manuál volného trhu. Tam, kde kradou všichni, není vinen nikdo.

Tento systém lidského jednání se rychle rozšířil do všech oblastí. Stal se novou inspirací pro výchovu mládeže, podnětem a obsahem uměleckých směrů. Každý ať si dělá, co chce. Rušili jsme tabu, která platila staletí, jedno za druhým.

Dokonce i v oblasti lidských práv se setkáme se společným názorem většiny nekomplikovat si život. Takzvaný multikulturalismus je vlastně jen souhlasem s tím, ať si menšiny dělají, co chtějí. Než abychom jim diktovali řád a pravidla, která už sami nedodržujeme, necháme jim jejich vlastní volbu, kterou často ohrožují většinovou společnost i sebe. Povinnost zachovávat politickou korektnost je jen zárukou, že se o těchto problémech nebude otevřeně mluvit.

Globalizace je planetárním posvěcením života bez morálních pravidel, bez omezení a tabu. Je to naše společné dílo, jedeme v tom všichni. Děláme si, co chceme, a to je nejdůležitější. Někdo na tom vydělá a někdo ne, to je cena za naše osvobození od všech morálních imperativů.

Kdy začala éra společného souhlasu se životem bez morálních imperativů, nikdo neví. Někdo říká, že to začalo s vývojem techniky, někdo, že s odchodem člověka z přirozeného světa. Možná za to může naše víra v pokrok a pohodlí, neboli trh, konzum, chamtivost a zlaté tele.

Přemýšlím o dvou událostech z poslední doby: rozhodnutí soudkyně, že chlapec, kterého odhodilo auto, nemusí za nehodu platit, a – poslední kniha našeho prezidenta. Soudkyně odvážně prohlásila, že musí vynést rozsudek v souladu s dobrými mravy. Prezident napsal, že morálka se zavést nedá, trh ano. Jsme mezi dvěma mlýnskými kameny. Co máme zvolit? Dobré mravy, nebo zlaté tele? Nevíme kudy kam.



  Kudy kam
  Jak to vidí Petr Koudelka
 
   O výročních orgiích

   Televizní glosář Jana Svačiny
 
   V hlavní roli kytara
   Pořiďte si