V hlavní roli kytara

Styloví všežravci ze skupiny –123 Min. se od roku 1999, kdy vydali své debutové album Shooba Dooba, propracovali do pozice jistoty českého klubového publika. A také miláčka kritiky. Už za první desku obdrželi od Akademie populární hudby cenu v kategorii Objev roku a alespoň nominace na Anděla se dočkaly i jejich další studiové nahrávky Home? a Mom. Nejsilnější parketou kapely přesto zůstávají strhující živé koncerty, při nichž naplno vyniknou instrumentální schopnosti všech tří členů kapely.

Asi „nejčernější“ z českých kytaristů, autor hudby a lídr formace Zdeněk Bína, společně s rodákem ze švédského Göteborgu, od roku 1992 v Česku žijícím baskytaristou Fredrikem Janáčkem a bubeníkem Milošem Dvořáčkem mladším (ten loni v souboru nahradil Martina Vajgla) přišli na podzim tohoto roku se svým pátým řadovým albem Dream (vyd. Indies Scope). Soulové napětí, jazzové podloží, bluesový fundament, etno názvuky – nic, co si posluchači s „Minutami“ spojují, neschází ani na této desce, připočtěme silné kytarové rify, výborný zvuk snímku a uvolněnou atmosféru alba. Skupina je stále v úctyhodné kondici.

Kytara dominuje i sólové desce Oldřicha Krejčovse Je to důvod (vyd. Indies Scope), na kterou se v letošní domácí albové nadílce trochu zapomnělo. Kytarista funkových Monkey Business (dříve Kollerband, Pusa), zde skrytý pod zkratkou Okrej, na CD shromáždil vlastní skladby, které se nehodily do repertoáru jeho mateřské kapely, a některé i sám nazpíval. Jeho interpretace se samozřejmě těžko srovnává s výkony zpěváků, které k albu přizval, ale je to těžká konkurence – Dan Bárta, Tonya Graves, Viktor Dyk či Matěj a Karolína Ruppertovi se svěřených písní zhostili s obvyklou suverenitou. Jakkoli je deska postavena na kytaře, jistěže suverénní i vynalézavé, odhaluje Krejčovsova sólovka jaksi mimochodem, že je tu talentovaný skladatel s širokým autorským záběrem.

Milan Šefl



  Kudy kam
  Jak to vidí Petr Koudelka
 
   O výročních orgiích

   Televizní glosář Jana Svačiny
 
   V hlavní roli kytara
   Pořiďte si