Číslo 44 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelem.
Alexandrem Klimentem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Alexandr Kliment, spisovatel

Ve vzpomínkovém rozhovoru Tři žíně říkáte, že jste „začal psát z nejistoty a bezradnosti“. Dalo vám psaní jistotu, pomohlo vám zorientovat se ve světě, v životě?

Psaní mi žádnou jistotu nepřineslo. A orientaci jsem musel brát odjinud než ze sebe. Když jsem dopsal knížku, vždycky jsem se ptal: Je to dobré, není to dobré? Napsal jsem skutečně to, co jsem chtěl napsat? Neměl bych to udělat jinak? Hodně jsem přepisoval. Až jsem si jednoho dne řekl: Piš už něco jiného, nebo budeš celý život psát jeden text.

Jak zpětně hodnotíte svoje knížky z šedesátých let?

To je věc dvojího úhlu pohledu. Prvním úhlem je autorská ctižádost, tedy jestli jsem spokojený s tím, jak knížku přijali čtenáři a kritika. Tuhle ctižádost já vůbec nemám; jsem člověk naprosto nectižádostivý. Druhý úhel je subjektivní: jak své psaní hodnotím já sám. A tady je vždycky odpovědí nespokojenost. Snad s výjimkou Marie. V některém svém příštím životě bych všechny své knížky rád napsal znovu.

Je vaše nespokojenost s vlastním psaním důvodem, proč už jste skoro třicet let žádnou prózu nenapsal?

Ale já se tou nespokojeností neužírám, to není ten důvod. V posledních letech rád chodím po přírodě, přemýšlím o věcech, dělám si náčrtky a poznámky, mám řadu textů rozpracovaných – a možná nějaké dokončím. Jenže mě k literární práci nic nežene, já nejsem člověk, který by potřeboval denně psát. Jsem povaha otevřená, možná s talentem bohatě rozvětveným, ale v žádném ohledu pořádně nerealizovaným. Snad s tím souvisí, že jsem dítě emigranta...

…a také fakt, že jste orientaci v životě a ve světě musel brát odjinud než ze sebe, jak jste řekl úvodem?

Ano. Měl jsem sice hodné rodiče, ale výchovu žádnou. V šestnácti sedmnácti letech, kdy se člověk rozhoduje, co bude dál dělat, kdy by potřeboval radu od nejbližších, jsem se ocitl ve vzduchoprázdnu. Otec byl poměrně uzavřené povahy a jeho výchovná deviza zněla: Dělej si, co chceš, vyráběj třeba cvočky, ale dělej to pořádně. Maminka byla sice laskavá a velmi vzdělaná žena, hluboce věřící křesťanka, jenže od rána do večera pracovala a na nějaké existenciálně-filozofické rozhovory se mnou neměla čas. Takže jsem odpovědi na své otázky musel hledat jinde.

Kde?

Do třiadvaceti let jsem byl upřímně věřící člověk. Navštěvoval jsem Jednotu bratrskou, jejíž mládež vedl mladý teolog a historik Amadeo Molnár, znalec husitství a velký čtenář literatury. Pojali jsme k sobě sympatie, on mi začal půjčovat knížky, mezi nimi pětisvazkové dílo Otokara Březiny, a seznámil mě se základními teologickými a filozofickými pojmy. A brzy přibyli další přátelé...

V šedesátých letech jste vydal šest knížek. Motivovaly vás k psaní pozvolné společenské a kulturní změny po šestapadesátém roce?

Politiku jsem sledoval, a nejen proto, že otec byl ruský emigrant. Situace po osmačtyřicátém roce mi byla velmi rychle jasná. A protože jsem se rozhodl, že neemigruji, musel jsem najít metodu, jak v nových poměrech existovat – bez trapnosti, bez hanby, bez pocitu neštěstí. Nejdřív jsem začal studovat filozofii a hudební vědu, potom divadelní dramaturgii, ale ani jednu školu jsem nedokončil. Po vojně, ve třiapadesátém roce, kdy zemřel Stalin, jsem nevěděl co dál. Tak jsem si řekl, že budu psát. Abych měl ve své existenci myšlenku, za kterou bych mohl jít. Jakmile to bylo možné, opustil jsem místo pomocného redaktora ve Státním pedagogickém nakladatelství, kde jsem se šest let ukrutně nudil, a šel jsem na volnou nohu. První povídku mi otiskl Arnošt Lustig v Mladém světě. Takže souvislost mezi společensko-kulturním uvolněním a mým psaním je evidentní.

Jak vznikla vaše prvotina Marie?

Z náhody. Potřeboval jsem si vydělat peníze. V SPN vycházela knižnice Rodičům o výchově dětí, a tak jsem navrhl panu šéfredaktorovi, že napíšu text na téma rozvod a jeho dopad na výchovu. Napsal jsem asi osmdesát stránek, jenže pan šéfredaktor mi řekl: „Soudruhu, je to sice chytře napsané, jenže spíše beletristicky a s pedagogikou to má společného málo. Tak ti děkujeme.“ Já jsem rukopis trochu upravil a zaslal jej do tří nakladatelství. Ozval se mi Ivan Klíma z Československého spisovatele, že právě založili edici pro mladé autory Život kolem nás, že v mém textu jsou zajímavé pasáže, a jestli bych to nenapsal znovu. Udělal jsem další verzi a knížka vyšla. Marie měla úspěch, dočkala se překladů do cizích jazyků – a já měl najednou otevřené dveře.

Vy jste byl nestraník. Jak jste se snášel se straníky?

Jak ve Státním pedagogickém nakladatelství, tak v Literárních novinách a Československém filmu, kde jsem pracoval později, jsem měl hodně přátel-komunistů, mezi nimi mnohé z těch, kteří se později podíleli na takzvaném pražském jaru. Byl jsem v dobré společnosti, která respektovala moji nestranickou orientaci. Zastával jsem „hlas nepojmenovaných“. Zatímco oni měli své jméno, byli odboráři, komunisté, straníci, ti zbývající, a těch byla většina, byli anonymní, beze jména.

Radim Kopáč, publicista

Snímky Jarka Šnajberková

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 20. října.



  Odložení muži
  Jak to vidí Ivan Kraus
 
   Třináctkrát z Kudykama

   Pořiďte si
 
   O ústupu z pozic
   Televizní glosář