Číslo 44 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelem.
Alexandrem Klimentem.

 

 

 

 

 


 


Na každého čeká životní bilancování

Před více než dvaceti lety se kanadskému režiséru Denysu Arcandovi podařilo na sebe upozornit Úpadkem amerického impéria, kdysi vysílaným též Českou televizí. Portrétoval zde různorodou skupinku lidí, kteří glosují své osudy, postoje i názory, kteří si vyjasňují zklamání i naděje. Roku 2003 se Arcand k některým postavám tohoto filmu znovu vrátil v nyní uváděné Invazi barbarů (středa 28. října, ČT2, 20.30).

Rémy si zoufá, že po něm nic hmatatelného nezůstane, ale přesto nežil nadarmoUkazuje, jak se montrealský profesor Rémy (Rémy Girard), jeden z protagonistů výše zmíněného titulu, ocitá ještě v předdůchodovém věku na sklonku své pozemské pouti – zhoubný nádor nelze operovat a nemocného čeká bolestivé umírání. Ač si celý život bohémsky užíval, požitkářsky dopřával zážitky kulturní, kulinářské i sexuální, nyní si připadá osamocený, nepřipravený na osudný životní zlom. Ale přesto jej poznenáhlu obklopí všichni ti, které opustil či kteří opustili jeho, protože se s ním nedokázali sžít. Přibudou někdejší milenky i bývalá manželka, ze vzdáleného Londýna přijede syn Sébastien (Stéphane Rousseau), jenž si s otcem nikdy neměl co říci. Někdejší rozepře a výčitky vyhasnou tváří v tvář majestátu blížící se smrti.

Režisér své vyprávění opřel právě o postupné, nesnadné sbližování otce se synem: na jedné straně roznemohlý bonviván, jenž v jeden okamžik i obětavé zdravotní sestře přizná, že být zdráv, bez ptaní by se jí zmocnil, člověk, jehož ani na prahu věčnosti neopustilo reptavé nutkání vášnivě zkoumat poměry ve světě; na druhé straně sucharský technokrat, zvyklý, že díky penězům lze obstarat cokoli. Ale Arcand se vyhýbá jakékoli truchlivosti, jakou známe třeba z Bergmanova filmu Šepoty a výkřiky, naplňuje svůj příběh jemně potměšilými nápady, kterými oživuje sblížení dosud rozdělených a vzájemně si odcizených lidí. Zazní řada postřehů, někdy až apokalyptického dosahu – třeba úvaha o tlaku barbarů dotírajících na hranice civilizovaného světa, který i v historickém průřezu může postavit jen svou kulturu. Připomínka římské říše, která se pod jejich náporem rozpadla, sotvakoho povzbudí.

V kolektivní rozpravě s přáteli Rémy přiznává prázdnotu svého žití, zoufá si, že po něm nic hmatatelného nezůstane, že celý život promarnil vyznáváním všech možných -ismů, kulturních i politických, aniž obdržel jakoukoli odpověď na své dotazy. Možná nic nedokázal, ale přesto nežil nadarmo: téměř nevědomky stmelil lidi, kteří by se jinak stěží sešli, aby si přiznali zázrak obyčejného přátelství a účastenství.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Odložení muži
  Jak to vidí Ivan Kraus
 
   Třináctkrát z Kudykama

   Pořiďte si
 
   O ústupu z pozic
   Televizní glosář