Leo Pavlát,
ředitel Židovského muzea v Praze

Co zůstává

Zemřel Michael Jackson a dohady o tom, zda odešel smrtí přirozenou, v důsledku omylu vlastního či někoho jiného, nebo zda byl dokonce zavražděn, budou svět provázet celá další desetiletí. Odhaduji, že nejpozději do dvou měsíců vyjde první kniha, která odhalí skutečnou příčinu Jacksonovy smrti – nepochybně v rozporu s tím, co předtím bylo oficiálně sděleno. Následovat bude množství knih dalších, které na základě nových skutečností střídavě potvrdí, co dříve bylo potvrzeno, vyvrátí, co dosud bylo vyvráceno, případně potvrdí takto vyvrácené a vyvrátí takto potvrzené. Při dohadech o původcích Jacksonovy smrti nezůstanou stranou ilumináti, vesmírné bytosti, zednáři a Židé. Levicový tisk odhalí, že Jackson překážel vládnoucím kruhům USA a jejich zbrojnímu komplexu, a proto musel zemřít. Rasisté zprava budou hovořit o zaslouženém trestu pro muže, který chtěl změnit barvu své kůže, náboženští fanatici si přidají o boží odplatě za nemravnou hudbu. A nakonec, ne však dříve než za rok, se odněkud dozvíme, že Michael Jackson nezemřel; jen se poněkud pompézně stáhl do ústraní, aby se v pravý čas vrátil ke svým fanouškům.

Něco na tento způsob se kolem smrti hudební ikony dozajista seběhne. A zatímco jedna senzačnější zpráva bude střídat druhou, po celém světě se budou rodit nové Jacksonové – muži připodobňující nedostižnému vzoru své tváře, oblékání a pohyby. Mnozí přitom nezůstanou u podoby a pokusí se i o „Jacksonovu“ hudební produkci. Již za života zbožňovaného ideálu byly takových obdivovatelů tucty a po jeho smrti jejich počty závratně vzrostou. Osud Michaela Jacksona tak bude v mnohém kopírovat úděl Elvise Presleyho a Marylin Monroe. Fanouškové se svých model jen tak nevzdají.

Převlek, jenž pro jednoho může být zdrojem výdělku, ovšem občas mívá i svou odvrácenou tvář. V letech 1990–1994 jsem pracoval na našem velvyslanectví v Izraeli a z té doby si vzpomínám na muže, který nikdy nechyběl v blízkosti Západní zdi – jediného pozůstatku jeruzalémského chrámu. Malý, zrzavý, oblečen jako pastevec z biblických dob, za doprovodu harfy prozpěvoval žalmy. Král David. Za svou hru odmítal peníze. Pro nikoho totiž nevystupoval, byl přesvědčen, že je tím, koho představoval. Jak jsem se později dozvěděl, nebyl zdaleka prvním ani posledním, kdo trpěl tzv. jeruzalémským syndromem, popsaným již v 19. století. Podle psychiatrů ho ve Svatém městě mohou zažívat židé i křesťané, kteří se ztotožní s některou biblickou postavou. Existuje i Fregoliho syndrom. Ten, kdo jím trpí, se domnívá, že různí lidé jsou ve skutečnosti jedna a táž osoba, která si záměrně mění vzezření, aby byla v utajení. I takoví mohou být noví Michaelové Jacksonové.

Já vím, po Michaelu Jacksonovi zůstane především hudba, kterou vytvořil, styl, kterým ji předváděl. Nejsem ctitel té produkce, ale miliony lidí okouzlila. Teď je účet uzavřen. A není ani tak paradoxem doby jako spíše jejím znakem, že největším nepřítelem Jacksona–hudebníka, a tedy umělcova díla, bude už navždy Jackson coby médii vytvořené monstrum: fantom pravidelně oživovaný veřejně propíranými obskurnostmi, všelikou patologií a nekonečnými dohady o příčinách jeho smrti.



  Neandertálec by nám záviděl
  Jak to vidí Petr Koudelka
 
   Svět podle Hirsta

   Navštivte
 
   Jak Renée Flemingová
   bojovala s počasím

   Téma