Disidenti popu

Stalo se toho v roce 1992 ve světě i u nás doma docela dost. Clinton vyhrál americké prezidentské volby, Pollert, Změlík a Železný přivezli zlaté medaile z olympiády v Barceloně, umřela Marlene Dietrichová a rozpadlo se Československo. Také na hudební události to byl bohatý rok: Lucernu vyprodali Nick Cave a Sonic Youth, Sportovní halu Faith No More, Emauzy Young Gods.

Rok 1992 byl klíčovým i v kariéře pražské kytarové kapely Tichá dohoda, která tehdy natočila své druhé, ovšem průlomové album. Pojmenovala ho Underpop, a výstižně tak  definovala svůj charakteristický styl, jímž válcovala konkurenci. Nahrávku nyní znovu vydává Supraphon a je až překvapivé, jak svěžím dojmem písně působí. Současně je ovšem reedice tvrdou obžalobou českého hudebního průmyslu, který před lety dopustil, aby tak komunikativní, invenční a rozjetá skupina dopadla na dno.

Tichou dohodu založili už v polovině osmdesátých let obdivovatelé románu Elii Kazana, ale daleko spíš ctitelé britských formací Joy Division, Smiths nebo Cure, kytarista a skladatel Dan Šustr a bubeník Jiří Šimáček – ten to v devadesátých letech se svou další skupinou Toyen dotáhl až do MTV a klubu CBGB, což je dnes už jen stěží představitelné nejen proto, že legendární podnik na Manhattanu před pár lety definitivně zavřel krám...

Ani Tichou dohodu, jejíž tváří a hlasem se už před „plyšákem“ stala zpěvačka Blanka Šrůmová, ovšem sláva neminula. Ohlas alba Underpop byl mimořádný, kapela se stala jednou z nejnavštěvovanějších klubových atrakcí první poloviny devadesátých let, v playlistech rádií, včetně zmrtvěle konzervativního Radiožurnálu, se trvale usadil její největší hit Marioneta. A následovaly další desky, z nichž smeknutý klobouk dodnes patří třeba živému snímku UnplugGag.

Konec formace, která by se za příznivějších okolností zřejmě stala všeobecně přijatelnou alternativou vůči mainstreamu zpuchřelé české pop-music, urychlily snahy tehdejších velkých vydavatelských domů učinit z dobře vypadající a skvěle zpívající Šrůmové další z hvězdiček „k volnému použití“. Byť se tahle „tichá dohoda“ nezdařila, skupina koncem devadesátých let i vlivem osobních rozepří svých ústředních postav skončila. Šrůmová poměrně neúspěšně zakusila sólovou dráhu, Šustr se stal „disidentem popu“ se škraloupem u nejvlivnějších z kormidelníků tuzemského hudebního showbyznysu, dnes zcela po zásluze propouštějících své poslední zaměstnance.

Bylo by symbolické, kdyby čas reunionu kapely nadešel právě teď...

Milan Šefl



  Neandertálec by nám záviděl
  Jak to vidí Petr Koudelka
 
   Svět podle Hirsta

   Navštivte
 
   Jak Renée Flemingová
   bojovala s počasím

   Téma