Číslo 33 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s basbarytonistou.
Adamem Plachetkou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Adam Plachetka, zpěvák

S trochou černého humoru lze říct – ještěže přišla ta velká voda. Jinak byste byl na řece a o rozhovoru s vámi bych si mohla nechat zdát...

Museli jsme se předčasně vrátit z Vltavy, kde jsem ještě činil zadost školním povinnostem – kurzu z tělocviku – a zároveň to bylo splnění mého dlouholetého snu: znovu se vrátit na vodu, kde jsem ve školních letech trávil skoro každé prázdniny.

Vodáci jsou sympatičtí, uvolnění lidi – a příliš si nepotrpí na oficiality. Co vám kamarádi říkali, když jste natočil zpívanou verzi české hymny?

Nikdo z nich to předem netušil a pak se to dozvídali až z internetu. Byli nadšení. Je to přece jen privilegium a nestává se to často. Myslím, že měli radost.

Jaké to je být prvním oficiálním interpretem české národní hymny po devadesáti letech?

My jsme před natáčením ani netušili, do čeho jdeme. Bylo nám řečeno, že je potřeba natočit hymnu do nějakého almanachu. Až pak se ukázalo, že se jedná o almanach k devadesátému výročí státnosti. I pro nás to bylo překvapení. A přestože pěvecky není hymna nijak zvláštní výzva, je to rozhodně velká čest.

Nemáte trochu pocit, jako byste se octl v nádherném snu? Na co jste sáhl, to se vám zatím podařilo – naposledy jste získal dvouleté angažmá ve Státní opeře ve Vídni... To je myslím důkaz toho, že nejen tvrdá dřina, ale i to příslovečné štěstí je v umělecké branži třeba.

To máte pravdu. Lidí, kteří tvrdě pracují, je v umělecké branži spousta. A ne všichni dostanou příležitost ukázat se na správném místě. Na druhou stranu, když ta šance přijde, podruhé se většinou neopakuje a záleží na tom, jak je člověk schopen ji v ten moment proměnit.

Angažmá ve Vídeňské státní opeře je pro českého pěvce ojedinělá záležitost. Jakpak se vám ve Vídni pootevřela vrátka?

Prvním zásadnějším krokem na mojí cestě do zahraničí byl Titus v Národním divadle v režii manželů Herrmannových. Na premiéru tehdy pozvali šéfku uměleckého provozu ze Salcburku Evu Marii Wieserovou a já dostal možnost jí předzpívat. Na základě toho jsem byl pozván na další předzpívání již přímo do Salcburku, kde jsem hned na to dostal nabídku na malou roli v Benvenutu Cellinim. Loni v dubnu jsem s festivalem absolvoval turné po Japonsku, které spoluorganizovala agentura Askonas Holt. Tam mě tehdy slyšel její ředitel a vyslal jednoho z agentů, kteří se starají o zpěváky, aby se na mě přijel podívat do Prahy. V létě jsme se domluvili na spolupráci a pak už šlo všechno ráz na ráz. Během dalšího půl roku jsem předzpíval ve většině významných operních domů Evropy, z nichž jedním byla právě Vídeňská státní opera.

Alena Sojková, publicistka

Foto David Novotný

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 4. srpna.



  Herny, kasina, rozum usíná
  Jak to vidí Ivan Klíma
 
   Sex ve městě Brně

   Dívejte se
 
   Než přišel Voskovec
   Nalaďte si