Číslo 33 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s basbarytonistou.
Adamem Plachetkou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Petr Pavlovský, kritik

Biedermeier v nás

Sedíte si za slunného odpoledne na terase chalupy a užíváte si volna. Grilujete si ražniči z nakrájené klobásky, proložené vlastnoručně vypěstovanou zeleninou. A neplatí zde ani proslulé Paroubkovo „kdo z vás to má?“ Žádný luxus, a všechno tak milé. Idylu (pro mne) korunuje poslech Vltavy, konkrétně půlhodinky Historického klubu, tentokrát s upřesněním Biedermeier aneb Život nejenom v tříčtvrtečním rytmu. Eliška Závodná si pozvala historičku Pavlu Vošahlíkovou a seznamují posluchače se světly i stíny zdejšího životního slohu v době mezi napoleonskými válkami a revolucemi roku 1848.

Ano, pojem biedermeier zdaleka neoznačuje pouze specifický umělecký směr, zjednodušeně řečeno jakousi odvrácenou, harmonizující stránku romantismu. Je to celý životní styl rozšiřujících se středních vrstev, od chudší šlechty po mohovitější měšťanstvo, jejichž zdroje zůstávaly omezené. Po bouřlivých předchozích letech došlo k jisté relativizaci osvícenských hodnot, tuhé vnitropolitické poměry zatlačovaly i aktivnější lidi (o občanech těžko mluvit) do privátní sféry. Šířila se nová móda, především pohodlnější oblečení. Bujela turistika, v módě byly hromadné výlety do přírody a rovněž „letní byty“. Výtvarné umění se soustřeďovalo především na oblast užitého umění, nábytek, sklo, kameninu, porcelán, ale i bydlení, odívání a stravování – na tom bylo možno nechat si záležet, v tom bylo možno hledat uspokojení i reprezentaci.

Pořad je prokládán pasážemi z klasické písně Václavy Hanky Chaloupka v podání Jana Nedvěda. O tom, že interpretace vyznívá lehce ironicky, nemůže být pochyb, ale nemyslel to tak už ten Hanka? „...až to všechno řádně provedu, pak tě, dívčinko, sem dovedu.“ Óda na kutílkovství, na budování skromného, závist nevzbuzujícího pohodlí, na konformitu. Jak povědomé! Kolik shodných rysů měl život za takzvané normalizace!

Lidé v metternichovské době začali sice více cestovat, ale vše bylo podřízeno důslednému policejnímu dohledu. Vznikaly první kavárny, ale režim je nerad viděl a orientoval lidi spíše do soukromí k vaření čokolády. Tak se z konzumace určitých pokrmů a nápojů, především kávy, stávala až demonstrace politického smýšlení. Josef Krasoslav Chmelenský napsal dokonce ódu na kávu!

Než veřejné shromažďování, to raději soukromé salony, které byly sice trochu mimo kontrolu úřadů, ale už tenkrát se vždy nějaký ten „tajný spolupracovník“ našel. A opět analogie – kavárny u nás pustly, popřípadě byly rušeny vlastně po celou IV. republiku (1948–89), a vlastně i počet restaurací klesl asi na čtvrtinu, o jejich úrovni nemluvě. Lidé se měli shromažďovat na organizovaných schůzích, a ne svévolně v pohostinských zařízeních.

Zatlačování lidí do privátní sféry se u nás opakovalo už od padesátých let minulého století, ale vyvrcholilo až v letech sedmdesátých. Chalupaření se stalo masovým hnutím; apolitická estetizace soukromí ideálem. Vzpomeňme satiry Václava Havla Vernisáž.

Pojem biedermeier se stal pejorativním označením ve druhé polovině 19. století. Kritizovala se jím zbabělá přizpůsobivost, nesamostatnost, opatrnictví, konformismus. Po listopadu 1989 bylo téma „přežívání“, nepodnikatelského soukromničení „od víkendu k víkendu“ také viděno kritičtěji, i když se naší společnosti zadřelo hluboko pod kůži a stále existuje. Po biedermeieru zbyla spousta opravdu hezkých věcí, dnes ceněných starožitností, především z oblasti užitého umění, což se asi o době normalizace říci nedá. Zůstal tu ovšem jistý oblíbený životní styl, symbolizovaný nadužívaným slovem „pohoda“. Rozhlasový pořad ukázal, kde můžeme spatřovat jeho kořeny.



  Herny, kasina, rozum usíná
  Jak to vidí Ivan Klíma
 
   Sex ve městě Brně

   Dívejte se
 
   Než přišel Voskovec
   Nalaďte si