Číslo 33 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s basbarytonistou.
Adamem Plachetkou.

 

 

 


Gazdina roba v rozměru antické tragédie

Do série současných aktualizujících nastudování dramat Gabriely Preissové přispěla nyní dvěma inscenacemi Gazdiny roby (1889) moravská metropole. Vedle „telenovelové“ verze Eva, Eva! ve Studiu Marta jde o originální scenáristicko-režijní přístup Břetislava Rychlíka v činohře Národního divadla Brno.

Gazdina roba v podání činohry Národního divadla Brno nabízí syrový konflikt o svévolném překračování morálních konvencí a ceně, která za to byla zaplacenaZnámý dokumentarista využil za dramaturgické spolupráce Martina Dohnala důvěrných znalostí rodného kraje k uvážlivým textovým úpravám. Prokrácenou předlohu kontaminoval motivy ze stejnojmenné starší povídky a repliky mírně upravil do horňáckého nářečí. Nešťastný osud chudé, ale hrdé krajčírky Evy (impulzivně vášnivá, vzdorovitě zaťatá Eva Novotná), která i jako manželka kožešníka Samka (Petr Halberstadt) bojuje za vztah ke slabošskému ženáči Mánkovi (Václav Vašák), pojal nejen jako obraz zrazené obětavé lásky, ale spíše coby výsledek povahové zarputilosti protagonistky (aniž ignoroval sociální, náboženské či folklorní aspekty děje). Krajčírka svým pomstychtivým gestem vůči nepřejícně pokrytecké vesnické societě nakonec zahubí sama sebe. Náznakovou výpravu Martina Černého s kukuřičným polem, ponurou zdí s králičími kožkami nebo soustavou paland výborně doplňují stylizované černobílé kroje (Markéta Oslzlá-Sládečková) a zejména ornamenty vynalézavě přecházející v podobě malovaného „tetování“ až na kůži aktérů. Sugestivní reprodukovaná hudba Petra Hromádky se dobře snáší s živou hudeckou muzikou Petra Mičky. Nedlouhý večer kompaktního tvaru a dalších kvalitních kreací (Drahomíra Hofmanová, Marie Durnová, Jaroslav Dufek aj.) zahrnuje výjevy metaforické (úvodní zaříkávání nebo pohřeb nemluvněte), drsně erotické, poetické, rituálně magické i komické. Režisér našel schůdnou cestu mezi dobovým kriticko-realistickým lokálním základem autorčiny dramatické prvotiny a nadčasovým zobecněním komorního příběhu. Nabídl syrový konflikt bezmála antického rozměru o svévolném překračování morálních konvencí rigidní komunity a ceně, která za to byla zaplacena.

Vít Závodský, teatrolog



  Herny, kasina, rozum usíná
  Jak to vidí Ivan Klíma
 
   Sex ve městě Brně

   Dívejte se
 
   Než přišel Voskovec
   Nalaďte si