Číslo 32 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelem.
Pavlem Bryczem.

 

 

 

 

 



Van Sant nezúčastněně nahlíží do osudů několika postav spojených zcela náhodně týmž prostředím a touž dobouKdyž se vraždí spolužáci

Režisér Gus Van Sant, od něhož Prima nedávno uvedla raný snímek I na kovbojky občas padne smutek, se v realizačně skromném, ale inscenačně nápaditém a dramaticky působivém filmu Slon (zvítězil na festivalu v Cannes!) věnuje masakrům na amerických středních školách.

Svým způsobem lze Slona (v neděli 9. července ve 22.30 uvede ČT2) považovat za reakci na vášnivě obžalobný dokument Bowling for Columbine, jehož hněvivou dikci Van Sant nahradil nezúčastněným průhledem do osudů několika postav spojených zcela náhodně týmž prostředím a touž dobou, kdy se nachylovalo k osudné střelbě. Postupně představuje jednotlivé studenty, v krátkosti prozrazuje některé drobné detaily, které je na minimální ploše aspoň orientačně charakterizují – jeden řídí auto místo opilého otce, další se věnuje fotografování, poznáme dvojici zamilovaných i tři kamarádky, které z obav před ztloustnutím odcházejí zvracet na záchod. A uvidíme samozřejmě i budoucí vrahy...

Vyprávění zaujme svým pojetím. Převažují dlouhé záběry, sledující zvolené postavy. Kamera se vytrvale pohybuje v jejich závěsu, následuje jejich kroky před školní budovou a zejména po chodbách, někdy pozvolna panoramuje prostředí, v němž žijí. Zaujme netečnost a minimální informační hodnota této registrace, zachycující jen výsek z časově omezeného konání. Někdy však kamera zůstává nehybná a připouští, aby se události děly mimo její zorné pole, jak tomu je zejména na sportovním hřišti. Van Sant směřuje ještě dál: jakoby ve věčné smyčce nechává prolínat tytéž události, jen pokaždé sledované průzorem někoho jiného. Postavy, které se často ani neznaly, se míjejí, dochází k náhodným průnikům jejich putování i osudů. A vražedný útok se odvíjí jako rozostřené dění v pozadí: vidíme detaily tváří, slyšíme výstřely i vyděšený křik...

Film dosahuje mimořádné sugestivity: začlenění sledovaných postav do zvoleného prostředí, do davu ostatních spolužáků, vzájemné křížení náhodných setkání, zaznívání týchž replik, to vše Van Sant zvládá s obdivuhodnou přirozeností. U postav vrahů ovšem netušíme, odkud pramení jejich vášeň pro zbraně, chladnokrevná příprava i uskutečnění vražedných úmyslů. Režisér je prezentuje jako snad i labilní studenty, jimž se spolužáci vysmívali. Jenže problémy v soukromí i ve škole mají také další hrdinové, také oni bývají podceňováni a pomlouváni, aniž by je napadlo sáhnout k násilí. Režisér nezastírá, že některé klíčové pohnutky prostě zůstanou navždy nepoznatelné...

Jan Jaroš, filmový publicista



  Latinskoamerická touha
  Nalaďte si
 
   A nevolejte
   před jedenáctou...

   Pořiďte si
 
   Mezi gorilami
   v Dzanga Sangha

   Téma