Číslo 32 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelem.
Pavlem Bryczem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 



Rozhovor s Pavlem Bryczem

Kritika přijala vaši poslední knihu velmi příznivě. Byl to příjemný pocit?

Velmi. Recenze Svatého démona pro mě znamenají povzbuzení a naději, že se knížka dostane k více čtenářům teď a tady, a ne s křížkem po funuse. Jen mě trochu pobavilo, když jedna autorka připomněla, jak moc se jí líbila má kniha Jsem město. Ta vyšla v roce 1998, rok po ní pes neštěkl, v roce 1999 dostala Cenu Jiřího Ortena, pak o ní kapku napsali v médiích, ale nic moc. Bylo velmi příjemné se po deseti letech dozvědět, že je to „výborná knížka“. Jen jsem si říkal: „Proboha, proč to nenapsala tenkrát?“ Už se z toho stala pro mě koneckonců taková obecná zkušenost, že něco udělám, ticho po pěšině, anebo poprava, někdy velmi zapšklá nebo nenávistná, až si člověk pomyslí, že snad vynalezl vodíkovou pumu. A pak po pěti, šesti, deseti letech čtu, jak to bylo tehdy originální, zajímavé a nové... Ale u Démona mě to fakt zaskočilo, dokonce jsem volal manželce, že právě Svatý démon, knížka poměrně kontroverzní, má tak dobré recenze.

Vezme vám špatná kritika vítr z plachet?

Samozřejmě, že mě hlavně u prvních knížek velmi ranila. Ale že bych na tom byl jako Jan Neruda, který po zdrcující kritice první sbírky deset let nic nevydal, tak to ne. Na druhou stranu je pravda, že jsem se jim raději snažil vyhýbat. Autorovi v psaní stejně v ničem nepomůžou, vášeň pro psaní a sebevědomí se napájejí z úplně jiných pramenů. Ovšem jak říká Arnošt Lustig: „Není důležité, zda je recenze dobrá, nebo špatná, hlavně musí být dlouhá!“ Ale obecně vzato, jsem moc rád, že ta knížka vyvolává nějakou reakci.

V anotaci románu Svatý démon se mimo jiné píše, že jste v ní chtěl ukázat sociální role. Je to i vaše interpretace?

Není to úplně šťastná formulace, ale v zásadě ukázat druhý pól – neschopnost dostát jakýmkoliv sociálním rolím v nemocném světě – můj cíl byl. Každý hrajeme mnoho rolí a tady je vlastně člověk, který to vůbec nedokáže přijmout. Je naprosto mimo, ale dostane přitom úlohu, která je úplně nejtěžší. Bláznivá, nadnesená úloha Mesiáše, vůdce davů. Mě na tom ale úplně nejvíc zajímalo to vyhraněné drama dvou mužů, pudového asociála a psychopata Adama Jakobiho a inteligentního, ale neduživého zázračného rabína Natana, jenž Adama ovládá a pomocí něho chce vytvořit koncept lepšího světa. Drama dvou lidí, kdy jeden chce pomoci a druhý ho využije, ačkoliv se to může jevit pro dobro věci. Ale takhle řečeno je to hrubě zjednodušeno: kdo vlastně ovládá – loutkář, anebo jeho oživlá „kabalistická“ loutka? Mezi nimi je zkrátka vztah a role rozdány tak, že bych to žádnému smrtelníkovi nepřál.

Není Démon do jisté míry i personifikací strachů a nejistot, že selžeme v rolích, které jsou nám přiděleny?

Já bych řekl, že asi... ano. I když v poněkud nadnesené hyperbolizované rovině, jak jsem to podal. Strach, že selžeme v některé z rolí, které nám úplně nesedí. Strach z rolí, které nás do něčeho tlačí, někam stále víc ženou. A samozřejmě, že se může objevit někdo, kdo nás chce využít, manipulovat s námi. Mě na tom ale zajímá úplně nejvíc ten extrém. Vyhrocení situace. Dostat se až na dřeň, do symbolů, archetypů. Nechtěl jsem psát realistický román, kde je to v jemných nuancích a drobnokresbě lehce naznačeno, i když třeba flaubertovský realismus je taky pěkně magický. Jak paní Bovaryová odjíždí s milencem na vyjížďku, děti se cítí opouštěny a ona v jezdeckém úboru na koni jim něžně kyne svým jezdeckým bičíkem. Brrrrr…! Jak říkal doktor Ivan Vyskočil o dialogu Hamleta s matkou: „Psychologicky je to hnus. Ale umělecky krása!“

Psychologické drama zasazené do historické doby, do reálií židovského ghetta, pogromů, je obtížné téma. Naznačujete politickou situaci, mocenské konflikty... Nebál jste se, jak to čtenáři přijmou?

Já se toho tématu taky bál. Dokonce jsem měl i chvíle, kdy bych raději všeho nechal a psal raději poezii. Ale musel jsem v tom pokračovat. Toho příběhu jsem se sám děsil, ale když jsem si to po sobě přečetl, nenašel jsem nic, co bych chtěl měnit. Určitým zvráceným způsobem mě to bavilo číst a nemohl jsem přestat s psaním. Vzalo si mě to. Na druhou stranu jsem se bál, že možná budu muset chodit kanálama, a svým přátelům jsem říkal, že jim to zakazuju číst. Dlouho jsem nebyl rozhodnutý, zda příběh zasadím do konkrétní historické doby, do současnosti nebo do jakéhosi „bezčasí“, jaké využíval ve svých románech Ladislav Fuks. Jenže jsou věci, které v legendách, v mýtu prostě fungují jako určitý symbol, archetyp. Nakonec právě Ladislav Fuks, jehož jsem velkým fanouškem, se tématu židovství věnoval, aniž by byl sám Židem. Kladl jsem si otázku, zda jsem práv tohoto tématu využít, a nakonec jsem se rozhodl pro. Samozřejmě jsem se snažil spoustu věcí načíst, přetavit je do roviny symboliky, ale pak vás ten příběh stejně naprosto pohltí a nevíte nic.

Jana Švecová, redaktorka magazínu 14 dní

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 28. 7.



  Latinskoamerická touha
  Nalaďte si
 
   A nevolejte
   před jedenáctou...

   Pořiďte si
 
   Mezi gorilami
   v Dzanga Sangha

   Téma