Číslo 31 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Aňou Geislerovou.


 

 

 

 



Když kolem jen chčije a chčije

V roce 1976 vstoupily do československých kin hned dva filmy scenáristů Zdeňka Svěráka a Ladislava Smoljaka. Zatímco výraznou nadsázkou obdařená a gagy hýřící veselohra Marečku, podejte mi pero! se stala hitem okamžitě, lyrická a místy posmutnělá komedie Na samotě u lesa se do srdcí diváků propracovávala klopotněji. Také tento snímek, jímž se po Skřiváncích na niti vrátil k pořádné práci režimem zprvu zapovězený režisér Jiří Menzel, se však již dávno zařadil mezi k oblíbeným titulům, které se rok co rok znovu vracejí na televizní obrazovky.

„Ale je to jen pověra...“ Ladislav Smoljak si ve filmu Na samotě u lesa zahrál inženýra Zvona, který musí některé ze svých kašírovaných  historek vyprávět dvakrátPříběhu manželů Lavičkových, toužících po vlastní chalupě, dominuje postava rázovitého dědy Komárka (v podání jedinečného Josefa Kemra), který svým „Pražákům“ sice slíbí prodat stavení, ale vlastní odstěhování neustále oddaluje. Lavičkovi jsou tak nuceni trávit víkendy doslova po jeho boku, což se samozřejmě neobejde bez vděčných komediálních situací. Komárek své nájemníky seznamuje s neměnným řádem přírody („Chčije a chčije…) a včleňuje je do specifického venkovského společenství, v němž má své místo podivínský lovec zmijí Hruška, stejně jako samomluvný stavitel Kos („to máte: překlady, tvárnice, krovy…“) nebo osazenstvo hospody veselící se po pohřbu jednoho z místních.

Humor Svěráka a Smoljaka byl vždy laskavý, ale Na samotě u lesa je zřejmě jejich nejvlídnější film. Berou v něm na milost snobského inženýra Zvona hrajícího si v rekonstruovaném mlýně na „pana otce“ i šibalského vozíčkáře Lorence (nesmrtelná role Františka Řeháka), který „na cihlu nešáhne, ale fachman je na slovo vzatej“. Všechny ty postavy jako by vyrůstaly z jakési starosvětské selanky, s níž korespondují i líbezné záběry kameramana Jaromíra Šofra, který v epilogu filmu nechává dědu Komárka znovu zasít v gestu stejně obřadném, jako dojemném. V bezútešných letech nejtvrdší normalizace se zkrátka k venkovské idylce utíkalo nejen v životě, ale i ve filmu…

Milan Šefl



  Příběh vězně č. 68 223
  Jak to vidí Jaromír Štetina
 
   Smysl a krása ornamentu

   Navštivte
 
   Ty děti jsem tam nechat nemohla
   Téma