Číslo 31 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Aňou Geislerovou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Smysl a krása ornamentu

Monotematická výstava s názvem Cesty ornamentu, uspořádaná Středočeským muzeem v Roztokách u Prahy, přitahuje diváky jak svou objevností, tak poučností. Prostřednictvím stovek exponátů stejně jako v zasvěcených edukačních textech badatele a kurátora Miloslava Vlka se zabývá příčinami vzniku ornamentu a chronologicky sleduje jeho proměny v dějinách, tedy od neolitu až k postmoderně. Připomíná nám, jak široce se uplatnil ornament v našem životě, a to nejenom v architektuře a užitém umění, s nimiž bývá nejčastěji spojován. Nacházíme v něm vůbec nejstarší způsob uměleckého odrazu skutečnosti a tvůrčího sebevyjádření, obohaceného o funkce zdobné, významové i praktické. Ostatně byla to právě výzdoba užitkových předmětů, jež stála na samém prahu výtvarného umění, tedy oné „nové“ či „druhé přírody“. Vznik a vývoj ornamentu takto souvisel s lidskou touhou po zdobnosti stejně jako se smyslem pro řád a s potřebou artikulace skrze řeč znaků a symbolů. Jako věčný průvodce umělecké tvorby v ní zaujímá často podřízené, někdy však i dominantní postavení, tak jako je tomu dodnes v islámském umění.

Keltský ornament       Ornament z Persie       Ornamenty jsou často používány i na předmětech s praktickým užitím: dvaceticentová irská mince vypadá jak keltský šperk

Výstava chápe ornament jako dekor zvláštního druhu, jehož prvky – motivy či „figury“ – se mohou opakovat, a stávají se tak příznačnými pro určité slohové období; mohou být tedy orientačním vodítkem pro časové zařazení konkrétního uměleckého díla či předmětu. Na rozdíl od dekoru je však nadán zřetelnou strukturou, řádem a zákonitostmi (včetně matematických). Uplatňuje se totiž nejen na autonomních předmětech, ale i v dekoraci exteriéru a interiéru architektury, stává se důležitým prvkem struktury staveb a jejich členění (nejspontánněji se tvar ornamentů šířil právě prostřednictvím výzdoby architektonických článků). Snad nejznámějších příkladem jeho užití na úsvitu evropské civilizace jsou horizontální vlysy, známé z antických řádů. Zatímco pro antiku byl příznačný meandr, akant a palmeta, v umění germánském a skytském převažuje ornament zvířecí, v gotice vegetabilní listoví, v renesanci pak ornamenty květinové; další cesta pak ornament dovedla až k biedermeierovskému a empírovému motivu slunce.

Výstava nás takto provádí cestou od pravěku přes antiku až k historizujícím slohům 19. století (jež svou eklektickou zdobností zapříčinily následné modernistické odmítnutí ornamentu, dotvrzené slavným výrokem Adolfa Loose o ornamentu coby zločinu) a posléze k novému oživení ornamentu v opět eklektizující postmoderně. Zajímavým tématem sui generis je i užití ornamentu v tradiční lidové kultuře, jež jej – ve zjednodušené a stylizované podobě – přejala z umění vysoké společnosti a obohatila o symboly lásky a věrnosti (srdce), zdraví a síly (běžící jelínek či kůň) nebo ochrany a úspěchu (věneček).

Navštívíte-li tuto výstavu (příležitost k tomu máte až do 25. října), budete možná překvapeni skutečností, že dosud je odborníky podchyceno přes pět tisíc ornamentálních tvarů, které však lze dále dělit podle motivů, struktury, způsobu řazení, rytmizace, symetrie nebo asymetrie, techniky provedení, materiálu a dalších hledisek...

Jaroslav Vanča, scenárista a výtvarný kritik



  Příběh vězně č. 68 223
  Jak to vidí Jaromír Štetina
 
   Smysl a krása ornamentu

   Navštivte
 
   Ty děti jsem tam nechat nemohla
   Téma