František Ronovský: Život mé rodiny (konec sedmdesátých až začátek osmdesátých let)Odkaz Františka Ronovského

Jsou tomu již tři roky, co malíř František Ronovský zemřel při práci ve svém ateliéru, právě ony tři roky, které mu tehdy chyběly k dosažení osmdesátky. Obdivovat se jeho monumentálnímu dílu můžeme do 9. srpna v Jízdárně Pražského hradu. Instalace výstavy je architektonicky pojata na způsob chronologicky řazené vývojové cesty jeho tvorbou.

Ronovský vstoupil do českého výtvarného života na sklonku padesátých let, kdy se i oficiální malířství vracelo po desetiletí úpadku znovu k odkazu předválečného moderního umění. Umělcův výtvarný zájem se od počátku soustředil k figuře a jejím vztahům v obrazové kompozici. Tehdejší práce jsou neseny ve znamení senzuálního realismu a impresionismu, svůj pravý výraz ale našly až v osobně pojatém expresionismu, kdy se v nich objevují tvarové deformace či aplikace raně kubistických objemových prvků. Pro autora charakteristická působivá technika enkaustiky (malování horkým voskem) citově vyzněla zejména v obrazech Kalvárií, jimiž vyznačoval svou budoucí cestu k obrazu jako ke scéně osudového lidského dramatu. Přestože byl Ronovský cele soustředěn na problémy figurace, reagoval v šedesátých letech na přínos tehdy aktuální abstrakce a obohatil ji o specifický výraz ikonické znakovosti, později o významově samonosnou strukturálnost malby.

Následný malířův návrat k figurálním kompozicím nabyl podoby statických imaginárních skupinových portrétů. Vzruch, pohyb, gesto a děj oproti tomu vládnou v období „záhadných triptychů“ druhé poloviny šedesátých let. Tehdejší Ronovského narativní, scénické pojetí obrazu se stalo součástí širšího aktuálního proudu nové figurace. Jeho figurální výjevy v sobě obsahují dramatický patos, pohyb je aranžovaný a gestikulace expresivní. V letech sedmdesátých se malíř důkladně obeznamuje s díly mistrů italské renesance, především Piera della Francesca a Tintoretta, jež otevřely jeho vlastní malbě nové dimenze v monumentálním cítění formy. Kritik Jindřich Chalupecký tehdy napsal: „Jestliže se Ronovský tak zajímal o starou malbu, nebylo to proto, že byla osvědčená, nýbrž proto, že v ní tušil pro sebe nové možnosti.“ Od té doby ostatně šel malíř cestou zcela samostatnou, nezávislou na soudobém vývoji umění. Stejně jako pařížské pouliční výjevy transformoval do obrazových kompozic rodinné vzpomínky, scény úmrtí či svateb, jimiž se vciťoval do lidských osudů. Stále přitom setrvával na rozhraní reality a fikce, vytvářel poetický realismus svého druhu, ozvláštněný vlivy sociálního civilismu a nové věcnosti.

Ronovského lyricky introvertní a epicky působivé dílo je důsledně autobiografické, jeho výpravné, rozměrné a mistrovsky malované obrazy jsou skutečnosti věrné, ale zároveň tak málo věrné jako naše paměť. Jejich tvarosloví lze srovnat s tvaroslovím obrazů barokních malířů, neperspektivní a do sebe uzavřený prostor je však zcela nebarokní. Lidé v něm nezaujímají pevné místo, jejich pohyb utkvívá jakoby ve snu, ve vzpomínce, skrze niž nachází především ve starším věku to, co je zobecněním lidské zkušenosti...

Jaroslav Vanča, scenárista a výtvarný kritik



  Brno z Třebíče
  Pořiďte si
 
   České téma
   švédskýma očima

   Nalaďte si
 
   O Roma vakeren...
   Téma