Igor Stránský, ředitelem Slováckého divadla

Jaké to je, dělat lidem radost?

Je to krásný pocit. A když to spojím se svým povoláním – ani trochu nelituji, že dělám divadlo a jeho prostřednictvím snad lidi trochu potěším.

Jak se kluk z Nového Města nad Metují dostal k myšlence zasvětit svůj život divadlu?

Dělal jsem závodně atletiku a provozoval jsem i mnoho dalších sportů. Měl jsem v sobě až nadbytek energie a profesoři na gymnáziu to se mnou neměli lehké. Originálně řešila mou energii – česky nekázeň – profesorka češtiny. Za kázeňský přestupek jsem se musel naučit báseň a tu potom přednést u katedry. A já recitoval a recitoval... Spolužáci tomu říkali „Igorova nejenom nedělní chvilka poezie“. S jednou básničkou jsem se dostal až na Wolkerův Prostějov a tam jsem nedopadl špatně. Jako cenu jsem dostal diplom a knížku – vzpomínky Zdeňka Štěpánka Herec. A bylo rozhodnuto. Aniž bych kdy předtím hrál, rozhodl jsem se, že chci jít k divadlu. Rodiče z toho moc radost neměli, ale nakonec mi pomohli dostat se do pardubického divadla, kde jsem si vše vyzkoušel od píky. Byla tam báječná parta lidí: Josef Somr, Věra Galatíková, Pavel Landovský, Irena Poledníková a celá řada dalších vynikajících osobností. Od těchto úžasných lidí jsem se naučil tolik, že přijímačky na studium herectví byly pro mne hračkou.

Co vás vedlo k tomu, že jste po čase „přesedlal“ na divadelní režii?

Při přijímacím řízení na postgraduální studium mi byla položena otázka, proč chci studovat režii. Má odpověď šokovala celou komisi. „Nebaví mne jako herce poslouchat režiséry...“ Ale teď vážně,  po režisérské profesi jsem pokukoval, už když jsem nastoupil na JAMU. Inspiraci jsem měl u starších kolegů-studentů režie Pavla Hradila, Petra Scherhaufera, Evy Tálské, Zdeňka Pospíšila, kteří potom dokázali hýbat českým divadlem. V roce 1969 jsem studium na JAMU ukončil a nastoupil do hereckého angažmá v Uherském Hradišti. V té době začínala léta normalizace a z Brna vyhodili docenta Miloše Hynšta, který byl přidělen k nám do příhraničí. A bylo rozhodnuto. U Hynšta jsem nejenom hrál, ale také pracoval jako asistent režie. A když jsem byl touto spoluprací náležitě připraven, šel jsem k přijímačkám na činoherní režii a byl jsem přijat.

Pamatujete si ještě svou první roli?

Ano, moc dobře. Ještě před studiem na JAMU jsem pracoval v divadle v Pardubicích jako elév a kulisák. Jednoho dne přišel na zkoušku hry Sluha dvou pánů značně indisponován Pavel Landovský. Režisér Kubíček ho poslal domů a já za něho vyfasoval roli Prvního nosiče. Byl to štěk, ale já byl šťasten.

Letos trávíte ve Slováckém divadle už neuvěřitelnou čtyřicátou sezonu. Co vám divadlo dalo a co naopak vzalo?

Dalo mi spoustu nádherných zážitků, poznání nových a nových lidí, kteří do divadla přicházejí. Potkávám se po celé naší zemi s vynikajícími umělci, které zvu ke spolupráci se Slováckým divadlem. Bude mi třiašedesát, ale snad za celý můj život nebyl jediný den, kdy bych se netěšil do práce. A co mi vzalo? Asi spoustu času, který bych měl věnovat své rodině. Naštěstí mám trpělivou manželku, která všechny mé úlety dokázala překousnout. Podle ní jsem, když nerežíruji, prý docela hodný tatínek a dědeček.

Čím to, že Slovácké divadlo v Uherském Hradišti slaví takové úspěchy?

Dělat dobré divadlo je nesmírně těžké a dělat dobré divadlo dlouhodobě je ještě těžší. Musíte odhodit veškeré osobní ambice a myslet na firmu. Bez dobrého týmu lidí – a to nejsou zdaleka jenom herci – je taková práce nemožná. Ředitelem divadla jsem se stal v lednu 1990. Někdy v té době se začalo uvažovat o jeho možném zrušení a já  dělal vše, abych dokázal, že se i v Uherském Hradišti dělá dobré divadlo a zrušit tuto scénu by byla nesmírná chyba. Začal jsem kolem sebe stavět tým lidí, kteří by byli schopni odvádět dobrou práci pro instituci, ve které pracují, a ne pro sebe, pro svoji osobní slávu. Trvalo to nějaký čas, ale nakonec se mi to podařilo. V současné době je ve Slováckém divadle skvělá parta počínaje herci a konče kulisáky a vrátnými. Všichni pro své divadlo žijí a dýchají. Slovácké divadlo je pro všechny značka, na kterou jsou hrdi. Máme samozřejmě i své vnitřní problémy, ty nás ale nutí, abychom neusnuli na vavřínech.

Monika Černíková, publicistka

Foto Jan Karásek

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 16. 6.



  Brno z Třebíče
  Pořiďte si
 
   České téma
   švédskýma očima

   Nalaďte si
 
   O Roma vakeren...
   Téma