Číslo 20 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s houslistkou.
Anne - Sophií Mutterovou.

 

 

 

 


 

 

 

 

 


Jaroslav Vanča, scenárista, pedagog FAMU

Kočka v kapse

„Všiml sis, že tenhle režim trvá už stejně dlouho jako první republika? To je rozdíl, co?“ posteskla si mi onehdy kamarádka. A druhého den mne můj syn překvapil informací. „Byl jsem v divadle a jednomu divákovi tam zazvonil mobil. Nojo, jenomže on pak do něj mluvil!“ Aniž bych se cítil být pravověrným surrealistou, s chutí spojuji ve svých myšlenkách nespojitelné. A tyto dvě informace spolu také souvisejí, ať už pod- či nadreálně. Vždycky mne více zajímalo, co se děje v jediné lidské duši, do níž jsem se mohl pokusit vcítit, než ve společnosti, jež je vždy ovládána něčím, do čeho se vcítit nelze. Do toho primitiva, jenž mluvil do mobilu zároveň s herci a nepřítomným dramatikem, by se mi samozřejmě vciťovalo těžko, už proto, že on sám se evidentně vcítit neumí. Ale přitom se ten nehorázný blbeček stal zástupným symbolem, průnikem společenských sil naší doby, vůkolní demoralizace a barbarizace.

Oproti intelektuálnímu a kulturnímu náboji a vzepětí první republiky, tehdejšímu vzmachu vertikality – ať už skrze budování škol a divadel na počátku a rozmachu poezie a filosofie na konci té vertikály – zahlcuje nás dnes horizontálnost vševládnoucího křupanství, agresivity a rozkladu mezilidských vztahů; tehdejší ideály jsou dnes nazírány jako devalvované, zpochybněné a ironizované coby iluze. Namísto hloubky intelektuálních elit nás dnes inspiruje mělkost celebrit, namísto solidarity vypjatý tržní individualismus, namísto apollinské úcty před závažným a závazným dionýzské doporučení „nevaž se, odvaž se“, namísto mravního imperativu nebát se a nekrást frustrace a zlodějna, zachvacující společnost „napříč i napodél“. Ale proč bych psal dál, nejen mně se zdá být zbytečným přesvědčovat přesvědčené, jitřit spokojené a upokojovat zjitřené tím, že v tom nejsou sami. Beztak lze pomoci vždy jen jednomu člověku a rozdat si to také jen s jedním. Nejsem hrdina pokleslého thrilleru, abych bojoval s přesilou, stačí mi hlupáci, a o těch jaksi nikdo nepochybuje, že je jich přesmíru.

Psal jsem na tomto místě před pár lety o své „hypotéze třetin“, snad je mi dovoleno ji krátce připomenout. Pasažéři jedoucího času mi jaksi sestávají ze tří kategorií: z pravověrných dobráků, aktivních gaunerů a mezi nimi splývá s proudem měšťácký střed s pragmatickým chápáním výhod „zlaté střední cesty“. Stanoví-li duch doby příkaz dne: mysli jen na sebe, dobráci se mu vzepřou, gauneři takového požehnání nepotřebují, a ti uprostřed dělají „co se má“, byť by to v důsledcích mělo znamenat přehození výhybky dějin ke zlému. Takže zpátky k onomu barbarovi v divadle. To není jen nekulturnost, to je vyslyšení ducha doby, jenž se začal před dvacetiletím prosazovat, zákeřně skryt za nadějí. Jde-li mi tedy – v dobrém či ve zlém – vždy o jediného člověka, vím také, co bych v tom divadle udělal, protože se znám. Byl bych mu vynadal a sám pak z toho divadla nic neměl. On by se nezastyděl, nikdo další by ho byl asi neokřikl, diváci by se nakonec pustili do mne, a škodný bych tak na tom byl také jen já. Tak se mi ve zkratce jeví rozdíl těch dvou dob. Na konci tehdejšího dvacetiletí by se mohl v divadle zajisté objevit řevnivý pošuk, provokatér, křikloun. Dnes je to jen obecně zaměnitelný ignorant.

A ona kočka v kapse v názvu tohoto textu? To je jen má metafora dnešní podoby naší demokracie. Nosíme ji všude s sebou jako hebký uklidňující talisman, jako klíče od budoucnosti. Ale protože je živá a chybí jí vzduch, nespokojeně se nám tam mele, drápe nás do slabin a je nám stále nepohodlnější...


Ivan Klíma
  Kočka v kapse
  Jak to vidí Jarosla Vanča
 
   Pastýřka českého folku

   Pořiďte si
 
   New York převážně hudební
   Téma