Číslo 20 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s houslistkou.
Anne - Sophií Mutterovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 


Anne-Sophie Mutterová, houslistka

Mendelssohnův houslový koncert jste nahrála po více než pětadvaceti letech. Jak se vaše interpretace této velmi známé skladby po letech změnila, co dnes cítíte jinak?

Mendelssohnův koncert jsem asi deset let nehrála a před několika lety jsem ho začala takříkajíc objevovat znovu. Myslím, že moje dnešní interpretace mnohem více zdůrazňuje mladého bouřlivého skladatele se vší jeho čistou vášní, tu jeho životní radost, eleganci, průzračnost v rychlých větách. Lépe odpovídá Mendelssohnovu charakteru zkrátka proto, že o něm mnohem více vím, znám jeho životní cestu a hrála jsem velmi mnoho z jeho komorní hudby. Málo se také ví, že Mendelssohn byl znamenitý kreslíř a velmi dobrý akvarelista, opravdu muž mnoha nadání. Pohled na jeho výtvarná díla ve mně vyvolává zvukové představy, připomíná mi zvukovou barevnost jeho partitur.

Na novém CD najdeme i dvě komorní skladby, Houslovou sonátu F-dur a Trio d-moll…

Ano, považuji to za šťastnou kombinaci, protože mohu představit tohoto skladatele z různých úhlů pohledu. Houslový koncert Mendelssohn mnohokrát sám dirigoval, klavírní part Tria d-moll hrál při premiéře a houslovou sonátu sice nepremiéroval, ale se svým přítelem Ferdinandem Davidem si ji pak také zahráli. Takže tu máme Mendelssohna, který byl mimochodem báječným komorním hráčem, jako skladatele, pianistu i dirigenta. Miluji jeho výrok o komorní hudbě, kterou označil za rozhovor mezi vzdělanými přáteli. To je pravda. Když teď hrajeme společně s violoncellistou Lynnem Harrellem a pianistou André Previnem, je to úžasný rozhovor lidí, z nichž každý si vytvořil na Mendelssohna vlastní, zcela specifický pohled.

Máte nějaké plány také s hudbou Antonína Dvořáka?

Jeho Houslový koncert mě hluboce dojímá, má úžasnou emocionální intenzitu. Hrála jsem ho mnohokrát na svých turné a budu ho v roce 2011 natáčet. V celé sezóně 2011 až 2012 se budu Dvořákovým dílem intenzivně zabývat, včetně jeho menších skladeb pro housle s orchestr, které natočím spolu s koncertem – a také díly komorními. Chci v budoucnu hrát častěji v klavírním kvartetu a v klavírním triu a Dvořákova velkolepá díla tam přirozeně nesmějí chybět.

Bezprostředně před koncertem na Pražském jaru koncertujete se stejným programem v Drážďanech. Kdy jste tam poprvé hrála a jak toto město vnímáte?

Kdy přesně, to vám neřeknu, ale bylo to určitě už někdy v osmdesátých letech. V Drážďanech jsem později natočila několik pro mě důležitých snímků, třeba Sibeliův Houslový koncert s André Previnem, a nedávno jsem měla čest hrát ve znovu postavené Frauenkirche. To byl pro mě velmi významný okamžik ve vztahu k dějinám Německa. Znovu jsem mohla prožít, jak důležitá je hudba a jak dokáže hojit rány, spojovat lidi, jak nám pomáhá uvědomovat si znovu naše lidské kvality. Drážďany mají v mém srdci zvláštní místo jako symbol strašné německé minulosti, která je za námi, a jako místo, kde se snažíme rány zahojit. Lipsko mimochodem také. A ovšem i Praha!

Jak jste prožívala pád Berlínské zdi a co podle vás přineslo znovusjednocení na kulturním poli?

Pamatuji si, jak mi i rodiče poprvé vyprávěli, že taková zeď v Německu existuje, bylo mi šest nebo sedm a myslela jsem si, že to bylo asi někdy dávno. A pak si vzpomínám, jak jsem si později na škole bolestně uvědomila, že tohle rozdělení je skutečnost. O to šťastnější pak byl okamžik, když zeď padla a došlo k toužebně očekávanému sjednocení. Přála jsem si tehdy být u toho i jako hudebník, ale bohužel to nebylo možné. Kulturní sjednocení pak samozřejmě přineslo i problémy, jako třeba počet existujících orchestrů a oper v Berlíně. Ale doufám, že se bude situace řešit s ohledem na zachování rozmanitosti a na udržení špičkové úrovně. Bylo by strašné, kdyby se orchestry musely dále zmenšovat nebo spojovat – vždyť rostly po celá desetiletí a je důležité, aby naše země pěstovala své tradice. Navíc ta hudební tělesa sehrála i pozitivní politickou roli. Stačí si uvědomit, jak mimořádný vliv měl v roce 1989 dirigent Kurt Masur v Lipsku na pokojný průběh demonstrací. Když si uvědomíme, že hudba může mít i politický účinek napříč hranicemi, pak je jasné, že pád zdi byl nejen velkým darem pro osobní život všech lidí, ale i darem kulturním.

Jindřich Bálek, redaktor ČRo 3 – Vltava

Foto Harald Hoffmann / Deutsche Grammophon

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 5. května.


Ivan Klíma
  Kočka v kapse
  Jak to vidí Jarosla Vanča
 
   Pastýřka českého folku

   Pořiďte si
 
   New York převážně hudební
   Téma