Číslo 20 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s houslistkou.
Anne - Sophií Mutterovou.

 

 

 

 

 


Co v srdci zanechává mariánské zjevení?

Česká televize mívá podivné vrtochy: zkrácené verze dokumentů, které se hrály v kinech, přejmenovává, aby to snad vypadalo, že uvádí úplně nové dílo. Přesně to se přihodilo i v případě snímku Panna Maria, Ivetka atd. (ve čtvrtek 14. května ve 20 hodin vysílá ČT2), který jsme dosud mohli vidět pod názvem Ivetka a hora. Natočil jej Vít Janeček, tvůrce, jenž se nespokojuje s pouhým zevnějškem zkoumaných událostí, ale pokouší se zachytit i další, skrytěji související aspekty. Zde si situaci ještě ztížil: stěží mohl ověřovat zjevování Panny Marie kdesi na severovýchodním Slovensku v první půli devadesátých let.

Režisér trpělivě shromažďuje výpovědi zúčastněných (též rodičů, přátel i hodnostářů řecko-katolické církve), nejvíce jej zajímá, co si o celé záležitosti myslí právě oni. Vyhýbá se jakýmkoli hypotézám, odmítá o čemkoli spekulovat či za každou cenu hledat racionální výklady. Ze tří někdejších děcek, která se stala svědky zázračného zjevení, se Janečkovi podařilo přesvědčit jen jediné, dnes již dospělou Ivetu Korčákovou, aby se svěřovala se svými zážitky a vzpomínkami.

„Mé mystické zážitky musely být skutečné, když jsem se z nich nezbláznila...“Iveta vypráví o svých zkušenostech upřímně a bez postranních úmyslů, poznenáhlu vyplouvají na povrch manipulativní tendence, jimž musela čelit (včetně toho, že nepříliš přesvědčena vstoupila do kláštera, z něhož záhy uprchla), popisuje, jak se změnila celá její dosavadní existence. Dokáže poutavě popsat své pocity a současně naznačit jistý odstup, když s nádechem vědomě vypointovaného paradoxu pronese, že její mystické zážitky musely být skutečné, když se z nich nezbláznila.

Janeček prochází podhorskou lokalitu, kde se zázrak udál, vyptává se náhodných turistů i poutníků, které cestou potkává. Vřazuje se do procesí mezi zbožné návštěvníky, mezi nimiž převažují postarší lidé, ale když Iveta rozdává požehnání křížkem na čelo, v zástupu stojí i malé děti. Režisér přibližuje odlišnou, v lecčems již exotickou kulturu, zejména táhlé, jakoby nábožné zpěvy, evokující východní liturgii. A zaznamená i drobné rozdíly třeba při uzavírání církevního sňatku: zatímco na západě snoubenci prohlašují, že budou spolu žít, dokud je smrt nerozdělí, v řecko-katolickém obřadu si slibují věrnost doslova až za hrob – dokud je smrt opět nespojí...

Jan Jaroš, filmový publicista


Ivan Klíma
  Kočka v kapse
  Jak to vidí Jarosla Vanča
 
   Pastýřka českého folku

   Pořiďte si
 
   New York převážně hudební
   Téma