Číslo 17 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Stanislavem Zindulkou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Románem Austerlitz se k českému čtenáři dostává vrcholná próza Winfreda Georga Sebalda (1944–2001)Psaní jako péče o duši

Románem Austerlitz, který z němčiny přeložil Radovan Charvát a vydalo nakladatelství Paseka, se k českému čtenáři dostává vrcholná próza Winfreda Georga Sebalda (1944-2001). Jak jsme mohli poznat již ze souboru próz Vystěhovalci (Paseka 2006), je pro dílo tohoto renomovaného autora typické prolínání fikce s esejistickými a dokumentaristickými prvky (včetně fotografií a kreseb) a především přítomnost vypravěče. Ten je sice projekcí autorského já, ale obvykle vystupuje pouze v nenápadné roli zprostředkovatele vyprávění dalších vypravěčů-aktérů příběhů. Prostřednictvím tohoto „vypravěče vypravěčů“ se pak autor se čtenářem dělí i o některé momenty vlastního života – například o to, že se narodil a vyrůstal v Bavorsku a od poloviny šedesátých let zakotvil v Anglii. (literární vědec Sebald až do své smrti při automobilové havárii působil jako pedagog na univerzitách v Manschesteru a Norwichi.)

S Austerlitzem – ústředním hrdinou stejnojmenného románu – se vypravěč-autor ovšem poprvé setkává v Antverpách. Dávají se spolu do řeči v čekárně tamějšího nádraží a předmětem jejich rozhovoru je architektura veřejných budov. Píše se rok 1967, Austerlitz v Londýně přednáší dějiny architektury a teprve jejich rozhovory při dalších, mnoha lety od sebe oddělených setkáních se stáčejí od architektury k osobnějším záležitostem. Austerlitz před námi pozvolna vyvstává jako člověk, který ve své duši pociťuje jakousi záhadnou průrvu, jež v něm vyvolává stále častější a hlubší poryvy melancholie. Teprve když se rozhodne jít po stopách prvních pěti let svého života, a oživí tak vzpomínky, jež v podvědomé sebeobraně vytěsnil ještě jako dítě ze své paměti, najde příčinu těchto pocitů. Zjistí, že jeho rodiči nebyli starozákonně přísný kalvínský kazatel a jeho nešťastná, zakřiknutá žena, kteří ho ve Walesu vychovali, ale mladí, šťastní a bohatí Židé z Prahy. Těsně před okupací Česko-Slovenska ho poslali v jednom z pověstných „dětských vlaků“ do Británie a sami se stali obětmi holocaustu.

Líčení Austerlitzova pobytu v Praze, kdy poznává místa, kudy se svými rodiči a jejich přítelkyní Věrou chodíval, jeho šťastné setkání s ní i částečný návrat zdánlivě zapomenuté mateřské řeči patří k nejsugestivnějším pasážím knihy. Stejně jako vyprávění o životě v Terezíně, které Austerlitz ve snaze představit si poslední léta života své matky vlastně přebírá z dokumentů a vzpomínek těch, jež tam byli internování.

Ani anamnéza vedoucí k pramenům vlastní deprese však Sebaldovu hrdinovi nepomůže: „…rozum se nedokázal prosadit proti odedávna potlačovanému a nyní vší silou ze mě vytrysknuvšímu pocitu vyhnání a vyhlazení. Ten strašlivý pocit bázně mě přepadával uprostřed nejběžnějších činností, když jsem si zavazoval tkaničky u bot, myl nádobí nebo čekal, až se mi uvaří voda na čaj.“

Zdá se, že vyjádřit a tematizovat právě tento pocit – který ostatně v té či oné míře provází existenci všech lidských bytostí kdysi vyhnaných z ráje – bylo pro autora přinejmenším stejně silným motivem k napsání románu jako snaha vyrovnat se s faktem, že je příslušníkem národa, který zplodil nacismus. Ono „zplození“ charakterizuje v románu Věra, když Austerelitzovi vypráví, že jeho otec si o německém národu nemyslel, že „je do svého neštěstí vháněn; podle něj se do této zvrácené podoby naopak sám od základů přetvořil, veden tužbami každého jednotlivce a cítěním převažujícím v rodinách, přičemž nacistické veličiny […] stvořil jako symbolické exponenty vlastních niterných tužeb.“

Nejen z obou citovaných pasáží, ale z tkáně celého románu prosvítá autorova touha po niterné sebeočistě. Cesta k ní je zároveň hledáním pravdy – v rovině personální i historické. Sebaldovo psaní je aktem překračujícím hranice literatury směrem k tomu, co Jan Patočka s odkazem na antické filozofy nazýval péčí o duši.

Bronislav Pražan


Ivan Klíma
  Šest poradců pro Obamu
  Jak to vidí Jaromír Štětina
 
   O živoření a náhlých koncích

   Televizní glosář Jana Svačiny
 
   Od zrnění ke kostičkám
   Téma