Číslo 17 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Stanislavem Zindulkou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Stanislav Zindulka, herec

Co vás přivedlo k herectví?

V Jilemnici, odkud pocházím, byl vynikající ochotnický soubor. Oba moji rodiče v něm hráli, maminka navíc moc dobře zpívala. Poprvé jsem vystoupil na divadelní prkna jako pětileté dítě. Okouzlilo mě prostředí herecké šatny, plyšová kanapátka, která měla takový zvláštní odér. Nejvíc ze všeho mě fascinovala vůně tělky. Ta mě přitahovala jako magnet. Už od dětských let jsem věděl, že budu hercem. Dá se říct, že jsem se k divadlu vydal za jeho vůní. A vůni divadla hledám dodnes.

Jako dítě jste prý ze všeho nejvíc toužil po jednom dárku a tím bylo…

Loutkové divadlo. Byl jsem jím doslova uhranutý. Když jsem byl malý kluk, ani nevím, kolik mi bylo let, přijela do Jilemnice Maisnerova společnost a to byla velká událost. Pamatuju si docela přesně, jak vypadal sál, vybavuji si tu nádhernou scénu, loutky, to dětské očekávání, nadšení... Hráli se Loupežníci na Chlumu. Pro mě to byl strhující kouzelný svět, který si mě zcela podmanil. A tehdy jsem začal toužit po loutkovém divadle. Moje touha mi byla splněna o příštích Vánocích. V místním knihkupectví u pana Skřivana jsem si kupoval texty loutkových her a podle nich jsem hrál pohádky pro sousedovic děti. Později jsem „přeřezal špagátky“ a začal jsem divadlo hrát sám.

Kterou loutku jste měl nejradši?

Miloval jsem Kašpárka, Škrholu a Prince. Ale už tenkrát jsem věděl, že role princů mi nebudou u divadla souzeny. Prince jsem nikdy nehrál.

Je v člověku něco zakleto právě tím, že pochází z Podkrkonoší?

Zakletí spočívá v tom, že člověk s tím krajem sroste. Už od začátku mě bavily toulky po kopcích. Za války jsme tam ale nesměli, protože Krkonoše patřily do Sudet. Možná i to umocnilo pouto k tomuto kraji. Touha ujít pouhé dva kilometry a být v lůně nádherných hor, na které jsme se mohli šest let jenom dívat.

Potkal jste někdy Krakonoše?

Mnohokrát. Nejčastěji jsem ho potkával, když jsem měl malé syny a brával jsem je s sebou na krkonošské túry. Většinou byl v mlhách a v mracích. Zaslechli jsme ho. Jen se tak objevoval. Vždycky to byla jenom silueta. Občas se nám podařilo potkat nějakého podkrkonošského dědu, zarostlého, s holí, a já říkal: Tohle je Krakonoš. Jeden horal mi vyřezal Krakonoše a přinesl mi ho v Jilemnici na představení jako dárek. Moc si toho vážím. Je to kus domova.

Měl jste své dětské divadelní lásky a vzory?

Už během studií na jilemnickém gymnáziu jsem se připravoval na to, že se stanu hercem. Miloval jsem historii, češtinu, latinské reálie. Zato jsem bojkotoval předměty jako fyzika a chemie. Nikdy nezapomenu na to, jak jsem asi v šestnácti letech jel na kole do sedmnáct kilometrů vzdálené Nové Paky, protože tam hostovalo Národní divadlo se Cyranem z Bergeracu. Cyrana hrál Zdeněk Štěpánek, Roxanu Vlasta Fabianová. To pro mě byli bozi z Olympu, které jsem znal pouze z vyprávění a z filmu. Představení bylo velice komorní, v náznakové scéně a společenském večerním oblečení. Ale pro mě to byl obrovský, nádherný citový otřes. Jel jsem zpátky na kole, celou cestu příšerně lilo, ale já jsem to nevnímal. Do rána jsem nespal. Vjel do mě tak nádherný slibný šíp plný sladkého jedu, který mě definitivně – nemůžu říct otrávil! Ale doslova uštknul.

Jitka Škápíková, redaktorka ČRo 2 – Praha

Foto Jarka Šnajberková

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 14. dubna.


Ivan Klíma
  Šest poradců pro Obamu
  Jak to vidí Jaromír Štětina
 
   O živoření a náhlých koncích

   Televizní glosář Jana Svačiny
 
   Od zrnění ke kostičkám
   Téma