Jiřina Šiklová, socioložka

O politickém wrestlingu

Často přednáším v různých knihovnách, klubech a na středních školách „vlastí českých“. Dělám to ráda, myslím si, že to má smysl. Tento národ se už v minulém století utvářel činností lidí „zdola“, tím, že lidé v malých městech a na vesnicích zakládali různé vlastenecké spolky na podporu českých škol, knihoven nebo turistiky, případně stavěli hasičské zbrojnice a organizovali se kolem Sokola a Baráčníků.

Tehdy se tomu říkalo spolková činnost, dnes občanské iniciativy nebo také nevládní organizace, anglicky non-governmental organization (NGO). Nikdo tehdy nemluvil o „endžíouismu“ jako importu ze západní Evropy. Pochopitelně – neexistovala Evropská unie, neměli jsme prezidenta, ale císaře někde ve Vídni. Obdivuji současné organizátory těchto besed – většinou to bývají ženy – třeba v Humpolci, Polici, Strakonicích, Klatovech a dalších městech, která doslova rozkvétají. Všechno je v nich opraveno a i ty hrozny kytek visí z balkonů jako na kdysi na obdivovaném Západě.

Z diskusí po přednášce se dozvídám, co si lidé myslí. Jsou zklamáni. Ne z vývoje v této zemi, ale z jednání našich politiků. Nerozumí jim. Prý se hádají o ničem, jeden druhého uráží a nechápe, že tím uráží i úřad, který jeho kolega zastává. Demokracie, jak víme již od T. G. Masaryka, je především diskuse, společné hledání toho nejlepšího řešení. Abych řešení našla, nesmím rovnou odmítnout názor druhého, shodit ho, ale připustit základní myšlenku svého odpůrce a rozvinout ji dál, poponést, doplnit.

Proto v diskusi nesmím druhého diskutujícího urazit. I názor, se kterým nesouhlasím, může přispět k vyřešení problému. U nás ale politici odporují druhému prostě proto, že je z jiné politické strany. Kdyby měl stokrát pravdu, stejně nebudou o jeho názoru ani přemýšlet. Mínění druhého neposuzují, ale soudí, že toto řešení je špatné jen proto, že druhý diskutující nenosí stejné stranické triko jako oni. Pletou si diskusi s fotbalem. Ten je jim asi bližší. Ale i na fotbale oceňujeme eleganci hry.

To, co provádějí naši politici, má blízko k wrestlingu, zápasu, v němž je vše dovoleno. Známe ho už z venkovských poutí. To se dva protivníci vzájemně fackovali (nikdo nevěděl proč) a publikum se tomu smálo a těšilo se na to, kdo toho druhého víc praští. Nebyl to boj na život a na smrt, ti dva se vlastně ani nezranili, byli to jen živí fackovací panáci, kteří si políčky vydělávali na své skromné živobytí.

Dneska se skoro to samé děje v parlamentu – s tím rozdílem, že sněmovní zápasníky si platíme z obecních daní. To je pokrok, dřív si na poutích mohli přijít jen k jelítku nebo kousku ovaru na přilepšenou. Já bych ho našim politikům dala taky. Dokonce ještě před diskusí v poslanecké sněmovně, aby už konečně něco dělali a přestali se jen vzájemně urážet.


Ivan Klíma
  V záři obrazovky
  Jak to vidí Ivan Kraus
 
   O vypreparovaném poselství

   Televizní glosář
 
   Iluze a deziluze Karla Kryla
   Téma