O vypreparovaném poselství

„Psát filmy hrané jsem začal z přetlaku témat, která jsem nemohl zpracovat novinářsky z různých důvodů. Buď jsem k nim neměl dost reálných výpovědí, nebo dost důkazů a nebo jsem jen z nich vypreparoval obecně platné poselství,“ vyznal se Josef Klíma v chatu na webu České televize při příležitosti nedávné premiéry televizního filmu Svědomí Denisy Klánové, který podle jeho scénáře natočil režisér Miloš Zábranský. Klímova odpověď není jen rekapitulací cesty, která ho přivedla k psaní dramatických příběhů. Svým způsobem je i vysvětlením, proč jeho snaha dopadla podobně neslavně, jako v případě loňské třídílné Vlny.

Lenka Vlasáková jako těžce zkoušená poslankyně Denisa KlárováPřetlak témat, která Josef Klíma během let svého investigativního odhalování nepravostí našeho světa nashromáždil, musí být skutečně velký. Mimořádná musí být i jeho obeznámenost s konkrétními případy politického kšeftaření a účelového bratření světa politiky a zločinu. Právě zevrubná znalost reálií se však autorovi zobecňující umělecké fikce snadno stane pastí, ze které není úniku. Zejména, pokud neodolá touze podělit se s divákem o co možná nejvíc informací, která má o daném tématu. Nedávný příklad scenáristy Martina Ryšavého, který svou Aljonu proměnil v samoúčelně předramatizovanou inventuru všech tradovaných historek o osudech ukrajinských gastarbeiterů v Čechách, je víc než výmluvný. Stejné chyby jako Ryšavý se dopustil i Josef Klíma v příběhu těžce zkoušené poslankyně Denisy Klárové.

Polemizovat s Klímou demonstrovanou a divácky samozřejmě vděčně přijímanou tezí o politice jako džungli utilitárních zájmů, často s  kriminálním pozadím, nemá smysl. Důkazů či alespoň indicií o její věrohodnosti nabízí sama obrazovka dnes a denně dostatek. Mimo jiné i v televizních reportážích samotného Josefa Klímy. Jeho fabulované historce však právě nutná věrohodnost zoufale schází.

Vše je v ní sneseno na jednu hromadu, účelově typizováno a podřízeno autorově umanuté snaze o maximální názornost. Navíc zhusta za použití pokleslé dramatické veteše, hodné spíš komerčních seriálových blábolů či titulků bulvárních tiskovin. Namátkou: Idealistickou hrdinkou je někdejší studentská vůdkyně z listopadu 89; jejím moudrým přítelem a rádcem (a možná i otcem její dcery?!?) je smrtelně nemocný senátor; intriky organizuje vzorový padouch, kterého řídí mobilem vulgární mafián přímo od svého bazénu; romský delikvent je samozřejmě výborný muzikant; bulvární novinář ukázkově šmíruje, skandalizuje a manipuluje; poslanci příkladně pletichaří a kují pikle; pološílená matka zavražděného dítěte sama vraždí... a tak dále a tak dále.

Schéma střídá klišé a banalita efektní exhibici. Výsledkem je klopotně vyfabulovaná plakátová moralita, režisérem Zábranským navíc zrežírovaná jako podivný patetický thriller. Thriller, v němž absenci napětí a překvapení „zachraňuje“ přehrávaná psychologie a místy až trapná symbolika – viz nezapomenutelná scénka, v níž okázale zdrcená titulní hrdinka bloudí v dešti po nábřeží, až okem spočine na kreaci černo-bílé baletní dvojice. Asi jako že symbolu věčného boje dobra se zlem...

Scénář Josefa Klímy ke Svědomí Denisy Klánové byl v roce 2006 vyhodnocen jako jeden ze tří vítězných textů ve scenáristické soutěži Centra dramatické tvorby České televize. To svědčí buď o snížené kompetentnosti hodnotitelů, nebo o ještě strašidelnější úrovni ostatních posuzovaných scénářů. Těžko říct, co je horší.

Jan Svačina, televizní publicista


Ivan Klíma
  V záři obrazovky
  Jak to vidí Ivan Kraus
 
   O vypreparovaném poselství

   Televizní glosář
 
   Iluze a deziluze Karla Kryla
   Téma