Číslo 15 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s filmovým režisérem.
Pavlem Štinglem.


 


 

 


 

O velkém televizním vyváření

Čím víc kanálů, tím rozmanitější by logicky mělo být spektrum nabízených pořadů. Ve skutečnosti však často dostává divák z různých stran a v různém balení totéž. Svou nabídku přitom nezdvojují (a neztrojují) jen komerční televize. Stejným typem pořadu zhusta obšťastňuje své publikum i veřejnoprávní obrazovka. Klasickým příkladem jsou nejrůznější pořady o jídle.

Skutečně pozoruhodné je na onom velkém televizním vyváření hlavně to, jak jednoduchý může být recept na globální úspěch. I v tuzemsku jsou dnešní pokračovatelé někdejší průkopnické Prima vařečky pouhými přímými dědici dávných tradic kuchařských koutků a rad hospodyňkám, které mají dodnes své místo na stránkách novin a časopisů. Ve všech těch Klucích v akci, Babicových dobrotách, Kuchařských pohotovostech nebo jak se všechna ta tuzemská kuchařská show jmenují, se prostě jen názorně vaří. Tematické exkurze do kuchyní různých národů, případně tu více, tu méně nápaditá formální alibi z rodu pohotovostních výjezdů kuchařského týmu, nijak nepřekračují zaběhaný dramaturgický folklór.

Pražský šéfkuchař Zdeněk Pohlreich v cyklu Ano, šéfe! školí své méně zdatné, méně zkušené a méně úspěšné kolegyDílčí výjimku v typizovaném kuchtění na obrazovce představují pořady s „přidanou hodnotou“. Podobu zábavného zprostředkovatele informací o zdravějším stravování má například veřejnoprávní magazín Pod pokličkou a poněkud dryáčnický cyklus o hubnutí Jste to, co jíte na obrazovce Primy.

Osvětové kvality však nelze upřít ani nejnovější programové položce, která v nabídce téže televize těží z věčné popularity pořadů o jídle. I cyklus Ano, šéfe!, v němž pražský šéfkuchař Zdeněk Pohlreich školí své méně zdatné, méně zkušené a méně úspěšné kolegy, je samozřejmě především zábavnou podívanou. Tentokrát kořeněnou vděčnými prvky reality-show. Pohlreichovy – občas možná poněkud drsnější – lekce však necílí jen na majitele a personál pohostinských zařízení. Čeho je dobré si všímat, na co si dát pozor, případně co vyžadovat, se z nich dozví i jejich zákazníci.

Na zábavný pořad komerční televize, navíc ve zprofanovaném „kuchyňském žánru“, to není zas tak málo.

Jan Svačina, televizní publicista


Ivan Klíma
  Komu vadí muzeum?
  Jak to vidí Jaroslav Vanča
 
   O velkém televizním vyváření

   Televizní glosář
 
   Julietta
   s Magdalenou Koženou

   Nalaďte si