Věra Nosková, spisovatelka

Na podložním sklíčku, pod přísným okem

Začalo to nahlédnutím do výsostného teritoria kočárku, kde se v našem maličkém těle rozpínalo ego od obzoru k obzoru. Ano, už tehdy nás posuzovali – exteriér, projevy, riziko zděděných vlastností, ale my byli nevědomí a tedy bohorovní, svět tu byl jen proto, aby nám sloužil, a když něco nebylo v pořádku, tak stačilo spustit. Pak se svět rozdělil na já a oni a od té doby nám to začalo naostro: posuzování, hodnocení, srovnávání s vrstevníky nebo s pokrevně příbuzným nechvalně proslulým skandálními sklony, bodování, posmívání, výčitky za chyby, za skutečný či domnělý neúspěch. Příliš často jsme marně čekali na uznání, povzbuzení, na drbání za ouškem.

Škola tu hodnotící mánii vystupňovala do hysterie, v leckom zlomila sebevědomí, mnozí se od té doby vnímají a posuzují především pohledem, míněním těch druhých. Ještě v sedmdesáti se nám nejspíš bude zdát, jak stojíme před tabulí a neznáme naporoučenou látku, neumíme nebo nechceme odpovědět a jsme proto poníženi, ohroženi, jsme kýmsi, nejspíš kantorem, který je v tom snu mimo obraz, pohrdáni, přestože býváme jindy přece tak báječní, výmluvní, chytří. Víme, že náš chabý výkon bude mít důsledky, že se bude rozžvaňovat, zapisovat do sešitků a hodnotících materiálů...

Konečně dospělí! Ale ono to nepřestává, stačí vybočující řeč, čin, chybný úkon a veřejné mínění v čele se samozvanými kritiky dostane nové melivo pro svůj mlýnek.

Chcete být hozen do lepkavé pavučiny? Stačí cosi vytvořit a předložit veřejnosti – návrh na změnu zahnilých poměrů, divadlo, film, projekt budovy, sochu, knihu... Na hody se seběhnou číhaví pavouci – hodnotitelé a pěkně si vás podají.

Ač psycholog-amatér troufám si tvrdit, že ten rozostřený lhostejný a přísný učitel v našem snu zosobňuje všechny minulé i budoucí kritiky, kteří ve svém akční radiu sugerují ostatním představu o nás. Zamořují vzduch v podobě pomlouvačného okolí, drbavých kolegů, hyperkritických příbuzných a posuzovačů z institucí či médií. Další dokonce rozhodují o našem životě při přijímacích řízeních, u všemožných zkoušek, prostřednictvím posudků a odsudků. Generace dospělá už v předrevolučních dobách mívala otrávenou duši z kádrového hodnocení a osobního spisu – osudových lejster často plných zlovůle, soudružské stupidity a mstivosti – jak nebýt po tom všem jednou provždy alergický na amatérské či placené hodnotitele?!

Hodnocení bližních je součástí každé kultury nejen z rozumných důvodů, ale také proto, že přináší kritikům požitek nadřazenosti, moci. Jenže historie zná až příliš mnoho posměšných, zlých soudů nad slušnými lidmi, kteří cosi dobrého vytvořili, se všemi následky zavržení, obecného zneuznání, nespravedlnosti, nouze.

Berme kritiky a kritiku s rezervou. Voříšci o překot štěkají, karavana nechť si hledí svého cíle


Ivan Klíma
  O krizi trochu jinak
  Jak to vidí Ivan Klíma
 
   Láska složitá jako klínopis

   Pořiďte si
 
   „Je to prostě mazanej barák“
   Téma