Rudolf Matys, publicista

Trochu nenové úvahy

Letošní výročí února 1948 sice nebylo „kulaté“, ale i tak se na stránkách novin i na rozhlasových vlnách objevila řada analytických materiálů, vzpomínkových pořadů i diskusí na téma únorových událostí a jejich důsledků pro životy hned několika generací.

Nic z gruntu nového jsem se z nich tentokrát nedověděl a moje pozornost se tedy soustředila spíš na ankety s účastí „řadových“ čtenářů a posluchačů. Ani tady nic nového, bohužel. Je zřejmé, že tristní stav historického vědomí a povědomí se s léty jen zhoršuje, a to ještě diskuse v tradičních médiích bývají na vyšší úrovni, než jsou ty na internetu – však tam někdy nahlédněte, hned se vás chytne těžká beznaděj!

Mám tu na mysli hlavně mladé, z nichž mnozí nebyli v roce 1989 ještě na světě. Jejich představa o našich nejnovějších dějinách se vesměs omezuje na floskule typu „byl tady útisk“ a na izolovaná fakta vytržená z celkového dobového kontextu, která navíc málokdo z nich dokáže časově blíže lokalizovat.

Dost charakteristické byly i tentokrát odpovědi na otázku, cože bylo podle vědění a mínění mladých na minulém režimu špatné. Valnou většinou připomínali fronty na banány, trapný nedostatek některých hygienických potřeb, nemožnost cestovat na Západ, což jsou samozřejmě argumenty a výtky povýtce jen konzumentského typu.

Ani slovo třeba o tom, že v zemi fungovala informační blokáda a státně stranický i policejní dohled nad jakoukoliv veřejnou aktivitou, že o zaměstnaneckém osudu každého jednotlivce rozhodovali všemocní kádrováci, že byla vyloučena každá diskuse, která by chtěla zpochybnit absolutní monopol jediné strany na pravdu, že ve společnosti prošpikované udavači a v ovzduší strachu o existenci se tak dobře dařilo přizpůsobivosti a pokrytectví všech odrůd.

To všechno je pryč a rozličná ohrožení, která v naší současnosti vyvstávají na obzoru, jsou jistě docela jiná. Ale jen zdánlivě: pokušení „napravit“ dost chaotickou, nepřehlednou a mravně často nepřitažlivou podobu naší současné demokracie jakoukoliv „pevnou rukou“, která by vše vyřešila za nás, je stále přitažlivější. A varovné zkušenosti, předávané z generace na generaci, tu byly přece vždy taky k tomu, aby před podobnou možnou nákazou aspoň trochu imunizovaly, i když, pravda, leckdy i marně...

Jenže kolektivní paměť národa ve srovnání se situací, jaká byla před takovými padesáti léty, vůčihledně chřadne, spolu se zájmem o reálnou tvář minulosti vůbec. Kdo že by takovou generační štafetu měl dnes předávat? Rodiče, jak tomu bývalo odjakživa? Prarodiče? Tradiční rodina je v evidentní krizi, ostatně spolu s ostatními autoritami, a  možná se také většině těch (pra)rodičů do nějakého „předávání zkušeností“ moc nechce, museli by přece mluvit taky o své pozici v oné době... A učitelé? Pokud se vůbec k období komunismu dostanou, mluví o něm nejspíš s takovým odstupem, jakým by hovořili třeba o pradávných válkách punských...

Ani trochu si nemyslím, že bych v těchto lkavých řádcích sdělil něco nového, a dobře taky vím, že jimi přesvědčuji spíš ty už přesvědčené, přesto si však myslím, že stále stojí za to nevzdávat onu dávnou pravdu, která sice v praxi už tolikrát selhala, ale popřít ji docela by znamenalo propadnout bezcílnému nihilismu. Ta pravda zní: historia magistra vitae – dějiny jsou učitelkou života!


Ivan Klíma
  O krizi trochu jinak
  Jak to vidí Ivan Klíma
 
   Láska složitá jako klínopis

   Pořiďte si
 
   „Je to prostě mazanej barák“
   Téma