Číslo 6 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s výtvarníkem.
Jaroslavem Šerých.

 

 

 

 



O tom, co lidé chtějí

Většina televizních pořadů je zbožím určeným k rychlé jednorázové spotřebě. Přesto lze i na obrazovce občas potkat výjimku, která potvrzuje pravidlo. Takovým vybočením z nekonečné řady zapomenutelných hodin se po Novém roce stalo hned první pokračování, kterým se na obrazovky České televize vrátil Burianův den žen. Vybočením o to překvapivějším, že volba Jana Buriana tentokrát padla na paní Evu z přízračného teleshoppingového dua Eva a Vašek.

Setkání menšinové kulturní alternativy, zosobněné samotným protagonistou cyklu, s kýčovitou komercí nejhrubšího zrna se snadno mohlo proměnit v ironický úšklebek a karikaturu. Očekávaně, a svým způsobem i oprávněně. Osvědčená Burianova snaha dobrat se podstaty i v případě jevů, které jsou mu bytostně cizí, se však projevila i tentokrát. Díky ní se před očima užaslých televizních diváků otevřel absurdní svět, v němž se cynický obchodní kalkul mísí se skutečným citem a kýč vykalkulovaný splývá s kýčem prožitým. Svět, kde upřímnost Vaškova propočtu, kterak se nejrychleji stát multimilionářem, je stejně opravdová, jako nefalšované dojetí skutečných diváků na koncertě Evy a Vaška v sále místního kulturáku. Uvidět to vše na vlastní oči byl asi pro mnohé u obrazovky zážitek z rodu setkání se světem pohádky. Možná i pro samotného Jana Buriana.

Vedle infantilního kouzla nechtěného má fenomén Eva a Vašek i své racionální vysvětlení. Klíčem k úspěchu je známé alibistické zaklínadlo všech populistů a obchodníků celého světa, které zní „dát lidem to, co chtějí“. Pohoršovat se nad tím, že populistická konformita funguje i v případě zmíněného dua živých automatů na reprodukci odrhovaček, je podobně nesmyslné, jako účtovat s jejich produkcí a vkusem mas z pozice – ať už domnělé či reálné – kulturní a intelektuální převahy. Tím, co je posunuje i mimo dosah standardního arsenálu umělecké kritiky je bezelstně přiznaná upřímnost prostého uspokojování tužeb mas a vlastního komerčního úspěchu. (Otravná teleshoppingová úpornost a obchodní megalomanství Petra Novotného organizujícího národní pouť za Evou a Vaškem na Říp, je jiný příběh.)

Každá správná pohádka má přinést poučení. Ta o Evě a Vaškovi, kterou televizním divákům zprostředkoval Jan Burian, není výjimkou. Hlavní rozdíl mezi jejich Bílou orchidejí a mnohými vážně se tvářícími a umění předstírajícími výtvory českého show-businessu tkví často jen v míře pokrytectví a zručnosti tvůrců, s níž maskují onen základní princip maximální vstřícnosti masám. Jmenovat konkrétní příklady by nebylo fér. Jako východisko kritických soudů se odhad míry populismu díla může hodit. Třeba hned při blížící se výroční „lví“ inventuře české kinematografie… 

Jan Svačina, televizní publicista



  Co potřebujeme nejvíc
  Jak to vidí Petr Koudelka
 
   Jak na Xindla X

   Pořiďte si
 
   Umění pro všední den
   Navštivte