Číslo 6 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s výtvarníkem.
Jaroslavem Šerých.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Jaroslav Šerých, výtvarník

V Herálci se narodil Adolf Kosárek, v Okrouhlici a Krucemburku tvořil Jan Zrzavý, krajinu kolem Světlé nad Sázavou si zamiloval Jaroslav Panuška a vesničku Petrkov kousek od Havlíčkova Brodu proslavil Bohuslav Reynek. Poznal jste osobně některou jmenovanou legendu?

Znal jsem básníka a grafika Bohuslava Reynka a jeho ženu Suzanne Renaudovou. Jako mladík jsem k nim do Petrkova vodil často návštěvy, především své přátele básníky Ivana Diviše a Vladimíra Dvořáka, ale i další lidi, kteří chtěli tu dvojici poznat. Já osobně jsem u Bohuslava Reynka nacházel ještě něco jiného než jeho poezii. Tatínek mi brzy zemřel a Bohuslav Reynek se narodil v roce 1892, přesně jako můj otec. Pravděpodobně jsem v jeho osobě podvědomě hledal svého tátu. Petrkov mě přitahoval také jako silné duchovní centrum. Já byl odmalička veden k víře v Boha. Když říkám, že jsem dostal dva dary, víru a talent, kladu vždy na první místo víru.

Básník a grafik Bohuslav Reynek vás asi navedl i na výtvarnou dráhu.

Moje cesta k umění byla trochu delší a složitější. Tatínek měl v Havlíčkově Brodě výrobnu razítek a po jeho smrti jsem se jako nejstarší syn musel za války vyučit sazečem písma. Mou povinností také bylo vymýšlet upoutávky do výkladu našeho podniku. Měl jsem třeba nápad umístit tam harfu, samozřejmě ne skutečnou, a svůj výrobek jsem doplnil sloganem: Pro harmonii vaší práce... Nějaké výtvarné ambice tu tedy byly a já hned po válce začal studovat střední školu uměleckého směru – nejdříve v Jablonci nad Nisou a pak v Turnově, obor rytectví.

Říká se, že rytectví je jedna z nejtěžších technik, kterou ovládá velmi málo lidí. Je to pravda?

Ano, dobrým rytcem se stane člověk asi tak po deseti letech učení. Až na střední škole jsem si uvědomil, že kromě kovu existuje něco jiného – kresba, barva, světlo – a přihlásil jsem se na Akademii výtvarných umění v Praze. Když se mě někdo zeptá, jestli jsem od malička kreslil a už jako dítě myslel na výtvarnou dráhu, odpovídám: Nebyl to můj případ, já v mateřském lůně nekreslil. (smích) Za dob pražských studií jsem dokonce koketoval ještě s jinou múzou. Američanka Jacqueline Wardová vytvořila pantomimickou skupinu a po večerech s námi cvičila určité pantomimické etudy – já pohybově představoval malíře. Nějakou dobu jsme dokonce veřejně vystupovali. Ale jak se říká, dvěma pánům nelze sloužit a já se nakonec pokorně vrátil k výtvarném umění.

Co jste studoval?

Grafiku, protože jsem se chtěl naučit kreslit. Tak jako muzikant musí zvládnout nejdříve „komořinu“, kvarteto, tak pro výtvarníka je základním principem tvorby kresba. Ta prozradí na umělce všechno: jak se cítil, když kreslil, jestli mu ruku vedla radost, nebo bolest, jestli byl pronásledován nějakou výstředností. I kdyby umělec nechtěl, všechno je tam obsaženo a já to umím dobře přečíst, asi jako grafolog, když zkoumá písmo. Grafickou třídu jsem zvolil také proto, aby nikdo neovlivňoval mé barevné cítění. Paleta je záležitostí velmi subjektivní. Malířství jsem pak studoval sám, když jsem chodil po galeriích a obdivoval plátna starých mistrů. S jejich vlivem jsem se vyrovnával po svém. V poslední době je základem mých obrazů umělá hmota bílé barvy. Vrstvím ji na sebe, aby vznikl jemný reliéf. Na závěr pak vezmu paletu a svůj námět domalovávám štětcem a olejem.

Vaše abstraktní lyrické obrazy jsou chváleny a vnímány jako originální vyjádření různých lidských pocitů. V tom jste si blízký pouze s Mikulášem Medkem. Škoda, že nám vaše práce byla dlouho tajena. V sedmdesátých létech jste měl tuším jen tři výstavy. Proč?

V devětašedesátém mi režisér Josef Henke zavolal, zda bych nevytvořil obal na gramofonovou desku věnovanou úmrtí Jana Palacha. Bez rozmyslu jsem řekl „ano“ a to se mi vymstilo, v Díle jsem byl vyřazen, ve Svazu výtvarných umělců také, protože věděli, že se stýkám se zakázanými autory a navíc jsem člověk vertikální, věřící, jak bylo ostatně vidět i na tématech mých obrazů – prostě bylo toho víc. Ale nelituji. Já vlastně žil i za normalizace velmi svobodně. Maloval jsem a nelámal si hlavu tím, co se kolem mne děje.

Říkáte to tak klidně, téměř s úsměvem, jako byste ani nebyl v té době sledován a vyslýchán. Umíte se vůbec na něco či někoho zlobit?

A co by mi pomohlo být zahořklý a toho či onoho kolegu nenávidět? Když to řeknu masarykovsky mírně, těch „nehodných lidí“, co mi nepomáhali, bylo dost, ale přesto je neposílám do pekel. Vím totiž, že každá negativní myšlenka se vrací zpět k tomu, kdo ji vyslal. Dokonce ani o minulém režimu nemluvím pejorativně. Žil jsem v něm, jak jsem uměl, a když přišel rok 1989, nezměnil jsem se ani jako malíř, ani jako člověk. Celý život jsem optimista. Proto také záměrně nezobrazuji nic negativního. Na světě je tolik násilí a agrese, proč bych to ještě zmnožoval a přivolával? Byl bych rád, kdyby divák před mými obrazy cítil spíš jakousi duševní blaženost.

Květa Procházková, publicistka

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 27. ledna.



  Co potřebujeme nejvíc
  Jak to vidí Petr Koudelka
 
   Jak na Xindla X

   Pořiďte si
 
   Umění pro všední den
   Navštivte