Číslo 5 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Jiřím Mádlem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaroslav Vanča, scenárista

Za hranicemi arogance

Ale arogance přece žádné hranice nemá, řeknete si možná po přečtení titulku, vždyť je schopna blazeovaně překračovat i tu mez, kterou jsme si my ostatní položili mezi svobodu a svévoli, dotýkat se i tušeného smyslu života. Já mám ale na mysli ty hranice, za kterými se z nás samých, arogancí potrefených, stávají její pasivní spoluviníci. To třeba jedete městským autobusem kolem přízračného kráteru na pražské letenské pláni, vnímáte prázdnotu po vykácených stromech, zásah do prostředí, od jehož brutality se víceméně podařilo odpoutat pozornost obyvatelstva zástupným tématem venkoncem legrační stavby Státní knihovny. A celá ta scenérie zmaru je obstavena, orámována billboardovými plochami s barvotiskovými výjevy zelené přírody, zvířátek a zamilovaných mladých dvojic. A na nich texty ducha pragmaticky nepragmatického, vyzývající: Blíže k přírodě, či Blíže k člověku. Říkám svým synům, jedoucím zrovna se mnou: Koukněte, sám bych vám nevymyslel lepší příklad toho, jak to chodilo za bolševika! A oni vskutku vidí neodčinitelný zásah do života lidí, překrytý perfidní vizí laskavé přítomnosti a optimistické budoucnosti. A přitom jde v důsledku o to, aby ještě více aut oddálilo cestu k přírodě, či od člověka k člověku. Fráze, faleš, farizejství a za všemi těmi f se nám do očí vysmívá arogance.

Ledacos z toho, co jsem už na těchto místech napsal, snad dostatečně vypovědělo, že nejsem, neuvažuji jako pragocentrista. Čechy krásné jsou Čechy mé, ale raději bych, aby tomu stále ještě bylo i naopak. Prochodil jsem a hromadnou dopravou projezdil velký kus severních Čech, zamiloval si jej a rovnoměrně trpěl jeho devastací před- i polistopadovou. Psal jsem i o tom, že jedním z paradoxů svobodné doby se stala ztížená možnost cestování, alespoň tedy v rámci země, jíž jsme se kdysi nestyděli říkat vlast. Nemít nohy, už se leckams nedostanu; byl jsem svědkem toho, jak zdejší hromadná doprava zažívala nejprve chaos, pak i pozvolnou odúmrť. Od minulého roku však byly severočeské autobusy ozdobeny vyzývavým sloganem, jenž jakoby ústy místních občanů chválí zlepšení dopravy. Je zvláštní sledovat, jak taková arogance dohání ony občany k bezmocnému vzteku snad stejně spolehlivě, jako ztráta zaměstnání. Zdá se, že nejarogantněji se dnes chovají právě ti poskytovatelé služeb, jichž se, ausgerechnet v globalizované společnosti, už nelze zříci. Neboť výhodu úplné soběstačnosti má pramálo z nás, my ostatní musíme podstupovat nekonečný, vyčerpávající boj s hydrou protimluvu panovačných služeb. A to zřejmě bez naděje na vítězství, neboť zatím jsou poražení pouze na straně občanů. Naposledy na Nový rok, kdy se nad vchodem nového nákupního centra v Jihlavě oběsil Jiří Simon, dlouho předtím marně protestující proti jeho výstavbě. Sebevražda se tak stala zároveň gestem bezmoci i posledním argumentem vášnivé obžaloby. Ale zde jsme přece už za oněmi hranicemi arogance, zde jde do tuhého, jak se ostatně neomaleně říká mrtvému člověku! Už nejde jen o pokácené stromy a zbourané historické stavby, „ustoupivší“ navzdory právu a morálce zájmům obchodních řetězců a center! Zdá se ale, že lidé dneška zanechávají takové oběti bez povšimnutí po stranách své plahočivé karavanní cesty pouští globální civilizace. A aroganci se naučili obracet vůči sobě navzájem. Rozum nám říká, že boj proti bezpráví ubírá energii i čas, a dospělý zaměstnaný člověk obojího nemá nazbyt. A naši mladí, volným časem obdaření mezulánkové? Ti by se dle výsledků jedné ankety dokázali zmoci na protest snad jen v případě, kdy by jim zase jiné služby sáhly na poznanou nutnost svobody mobilního telefonování. Arogantní mocní naší doby jsou si zřejmě dobře vědomi, že heslo Blíže k člověku je dnes chápáno nejspíše právě takto.



  O vlastenectví
  Jak to vidí Ivan Klíma
 
   Labyrinty – peklo i ráj

   Pořiďte si
 
   Hudební festival a deset kilometrů zdi
  Téma