Číslo 5 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Jiřím Mádlem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ivan Klíma, spisovatel

O vlastenectví

Několik generací našich předků v předminulém století zápasilo o přežití českého jazyka. Protože celé obrozenecké hnutí vycházelo z romantismu, pohled většiny zapálených vlastenců na současný svět i na vlastní dějiny byl romantický. Z dějin se vybíralo vše, co bylo hrdinské, povzbudivé a povznášející. Začátkem dvacátých let minulého století Ferdinand Peroutka napsal brilantní esej Jací jsme. V něm se až posmíval tomu poněkud nasládlému pohledu na svět, napadl přitom i naši státní hymnu: „Angličan zpívá: Vládni Británie! […] naše národní hymna je lyrický projev proti dramatickému vyjádření vůle. Těšíme se v té písni, že je v naší zemi na jaře krásně, že hučí vody a v sadě kvetou květy. I v Anglii je na jaře krásně, hučí tam vody a kvetou tam květy. Ale Angličan neuznal tyto samozřejmosti za hodny toho, aby byly pojaty do národní hymny…“

Peroutka nemilosrdně kritizuje vše, co se vydávalo ještě v oné době za vlastenecké, a tedy velké umění. Ztělesněním toho se mu stává dílo Mikoláše Alše, který změnil pohled na historii v pohádkovou iluzi. Vše, co vytvořil, mohl vytvořit ne proto, že dobře viděl, nýbrž proto, že dobře přivíral oči.

O správném vztahu k vlasti a její státnosti uvažovali v minulosti téměř všichni naši myslitelé. Palacký stejně jako Masaryk si dosti dlouho představoval existenci našeho národa v rámci Rakouska. Pro Masaryka nejdůležitější vlastností, která jediná ospravedlňovala samostatnost a vedla k ní, byla mravnost. Třináct let před vznikem republiky píše: „Samostatnost neudrží a nespasí žádného národa, národ si musí udržet samostatnost a vzdělanost; i politická samostatnost je jen prostředkem pravého života národního – pozbyli jsme ji, když jsme jako národ přestali mravně žíti.“ Masaryka si často připomínáme, ale kdo by dnes mluvil o mravnosti, stal by se spíše předmětem posměchu.

Dá se s jistou nadsázkou povědět, že české vlastenectví se utvářelo a projevovalo v zápase s němectvím. Bylo to pochopitelné, protože německý živel v 17. i v počátku 18. století vytlačoval nejen českou řeč, ale tísnil Čechy i sociálně. Tendenci chápat naše vlastenectví jako odvěký boj s německým živlem ještě posílila zkušenost bezohledné a surové německé okupace.

Ale byl to opět již Masaryk, který v roce 1927 vyslovil pozoruhodně předvídavou vizi Evropy: „Svět se centralizuje, žádný národ nemůže žít bez dohody a spolupráce se sousedy a státy ostatními. Státy menší, dokonce my v našem zeměpisném postavení, nemohou trvat bezpečně bez sympatie sousedů a ostatních národů…“

Co bylo v době Masarykové jen vizí, se uskutečnilo. Žijeme v jiné Evropě než naši předci. Jak jsme se však změnili my? Co dnes považujeme za projev vlastenectví?

Řekl bych, že pokud vůbec si tuto otázku připustíme, naše odpovědi jsou zmatené. Přežívá v nich romantický lyrismus (naše hymna poté, co z ní vypadla její slovenská část, je opravdu už jen opěvováním přírodních krás) i zbytky protiněmeckých nálad a vůbec nechuť ke všemu odlišnému a cizímu. Vlastenectví se projevuje především sportovním fanděním, v duchaprázdných heslech jako Nic než národ!, jak je vyřvává společenská spodina. Ti, kdo se ohánějí dnes češstvím, jsou bohužel ti nejméně vzdělaní, nejméně mravní a češství je jim jen zástěrkou pro jejich rasismus, zakrývá jejich komplex méněcennosti anebo se snaží populisticky získat přízeň zapšklé části spoluobčanů.

Schopnost našich elit (anebo těch, kdo se za ně vydávají) hlouběji uvažovat o našem místě v proměněné Evropě je zoufale nízká, bezradná, anebo dokonce trapná. Vybíjí se v málo smyslném sporu o to, zda přijmout, či nepřijmout Lisabonskou smlouvu, zda souhlasit, anebo nesouhlasit s umístěním radaru na našem území a také ve floskulích, že nás něco z toho omezí v naší suverenitě. Kdo ale zodpovědně uvažuje o tak závažné otázce: Co znamená suverenita, co vlast v naší době, v Evropě bez hranic?

Je to jazyk?

Pak se za jeho dnešní úroveň styďme, protože tak neústrojně zamořený cizími slovy (v současnosti anglicismy) a slangovými výrazy snad nikdy nebyl.

Je to česká kultura?

Pak děláme vše možné, abychom ji co nejvíc přirdousili.

Je to vzdělanost?

Porovnejte platy špičkových sportovců a platy vysokoškolských učitelů.

Je to náš domov, místo, kde jsme strávili dětství a poznali první přátelství?

Jenže kdo ještě tohle považuje za hodnotu, která by převážila výši platu někde za hranicemi?

Je to naše historie?

Ankety či soutěže, které zkoumaly naše historické znalosti, dopadly katastrofálně.

Převzali jsme od našich předků jazyk a jakési území. Pokud si přestaneme zodpovědně klást otázku, jak s tímto dědictvím naložíme v současnosti i v blízké budoucnosti, jsme na nejlepší cestě přijít o obojí.



  O vlastenectví
  Jak to vidí Ivan Klíma
 
   Labyrinty – peklo i ráj

   Pořiďte si
 
   Hudební festival a deset kilometrů zdi
  Téma