Číslo 5 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Jiřím Mádlem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jiří Mádl, herec

Jakou roli hraje ve vašem životě maminka? V rozhovorech se zmiňujete, že to byla ona, kdo vás přivezl na casting k filmu Snowboarďáci, já jsem zase od vás slyšela, že už musíte tu zkoušku složit, aby měla maminka radost. Jste hodný chlapec, nebo je maminka dominantní osobnost a chováte se tak, abyste měl doma klid?

S Tomášem Vorlem mladším ve filmu GymplAni jeden z těch důvodů, které jste zmínila, není úplně pravdivý. Já nejsem za hodného kluka, ale přesto rád dělám mamce radost. Je to asi tím, že mi od útlého věku dávala neskutečnou volnost. Kolem jedenácti dvanácti let jsem si mohl sám pořádat silvestry s kamarády, když jsem chtěl u někoho spát, neptal jsem se, prostě jsme to oznamoval... To je asi důvod toho, proč nejsem takovým tím rebelem bez příčiny. Máma mě neovlivňuje, ale dá se s ní o všem bavit. I když mám pocit, že většinou se rozhodnu stejně proti jejímu názoru, diskuze s ní je pro mě hrozně důležitá.

Nemáte pocit, že když vás maminka vezla na ten váš první casting, vkládala do vás svou ctižádostivost?

Víte, že ani nevím? Ono by to sice tak zdánlivě mohlo vypadat, protože se věnovala hudbě, malovala, krasobruslila, dokonce kouzlila... Možná nějaké umělecké ambice měla, ale ty samozřejmě padly s námi dětmi. Mám však pocit, že by mě tam necpala, kdyby neměla pocit, že už se mi to jednou někde povedlo – tenkrát jsem vyhrál jednu divadelní soutěž s hrou, kterou jsem sám napsal. Kdyby nebylo tohohle, nikam by mě nevezla. Ale na základě těchhle minidětských úspěchů si asi řekla, á, mladej by na mě mohl navázat... Takže možná z poloviny to pravda je.

Vy sám jste ctižádostivý? Chcete všem kolem sebe ukázat, na tohle mám, teď vám předvedu, co umím?

Ano, jsem, velmi, ale snažím se to nedávat moc najevo. Myslím si, že úspěchy by měly přicházet jakoby mimochodem. Je lepší, když na sobě člověk tiše pracuje, a pak se mu něco povede. Vždycky jsem chtěl něco dokázat. Asi to pramení z toho, že jsem malej. Dost dlouho mě to táhlo k hokeji, byl jsem přesvědčený, že v něm můžu něco dokázat. Pak jsem si ale zlomil ruku, a bylo po hokeji. Nemám před sebou nějakou pevně stanovenou metu, za kterou se ženu jako vlčák. Spíš po schopenhauerovsku mě něco žene dopředu a já si ten konkrétní cíl teprve hledám.

Jak na sobě „tiše pracujete“? Jakou má ta „tichá práce“ podobu?

No právě, že je tichá, tak o ní nemůžu mluvit nahlas. Nechal bych ji v tom tichu...

Patří k oné „tiché práci na sobě“ i vaše studium sociální a masové komunikace?

Za roli Ubra ve filmu Děti noci získal Jiří Mádl na karlovarském festivalu cenu za nejlepší herecký výkon. Spolu s ním byla oceněna i jeho filmová partnerka Martha Issová.Je to jedna ze součástí. Nerad to nazývám „jistotou“, protože mám pocit, že bych školu strašně degradoval, kdybych řekl, že studuju, abych měl diplom, kdyby mi nevyšlo něco jiného. Tenhle pud sebezáchovy jsem měl už tenkrát, když jsem hrál hokej. Proto jsem taky šel na jazykovej gympl, docela náročnej, protože jsem si říkal, kdyby nevyšel ten hokej, mám alespoň tu školu. A zrovna tak ten obor, co teď studuju, beru jako takovou přípravku pro scenáristiku a režii, kterou chci dělat. My na té škole píšeme, věnujeme se analýze médií, vlivu médií, ale taky jsou tam obory jako sociologie, filozofie, psychologie. Já se vlastně nevzdávám ničeho, co jsem chtěl studovat, ale přitom mě škola připravuje na to, co bych chtěl dělat v budoucnu.

Je vám dvaadvacet. Přemýšlíte o pojmech, jako je pokora, tolerance, ohleduplnost? Váš výkon v Dětech noci totiž tyhle atributy obsahoval...

Já chápu pokoru ve dvojím smyslu – jednak jako pokoru k práci. Řekl bych, že vychází z nějaké nejistoty, kterou člověk prožívá ve vztahu ke konkrétnímu úkolu. Výborně to řekl Leonardo di Caprio: „Byl bych blázen, kdybych ji neměl.“ A jakmile se octnete na nějaké úrovni – rovný se zkušenými profesionály, musíte tu pokoru mít. Jinak řečeno – musíte se sakra snažit. A pak je druhá pokora – ke kolegům. Asi nejvíc mi pomohl postoj „nad nikým se nepovyšuj, před nikým se neponižuj“. A nutím i ostatní, aby se ke mně takhle chovali.

Alena Sojková, publicistka

Foto Jarka Šnajberková

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 20. ledna.



  O vlastenectví
  Jak to vidí Ivan Klíma
 
   Labyrinty – peklo i ráj

   Pořiďte si
 
   Hudební festival a deset kilometrů zdi
  Téma