Číslo 5 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Jiřím Mádlem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Labyrinty – peklo i ráj

Labyrinty vzrušují lidstvo od dob bájného krále Minoa, který si první z nich nechal postavit od architekta Daidala a uvěznil v něm Minotaura – lidožravou příšeru s tělem muže a hlavou býka. Neméně než labyrinty nás poutají také příběhy o nich. Ve světové literatuře jich najdeme mnoho – od Ovidiových Proměn, kde se lze dočíst, jak se Theseus s Minotaurem vypořádal, přes podobné alegorie, jakou je Komenského Labyrint světa a ráj srdce, až po Borgesovy povídky či Ekův román Jméno Růže.

Odmyslíme-li si všeliké „záhadology“, věnují fenoménu labyrintů svou pozornost také seriózní badatelé. Nalezneme mezi nimi matematiky – připomeňme alespoň Pulitzerovou cenou ověnčené Hofstadterovo dílo Gödel, Escher, Bach (z českých autorů psal z podobného zorného úhlu o bludištích a hlavolamech Stanislav Vejmola) – či odborníky ze sféry humanitních věd (před sedmi lety například vyšel český překlad slavné Hockeho knihy Svět jako labyrint).

Zcela zásadní dílo o výskytu a smyslu tohoto symbolu v architektuře, náboženství a hudbě vydalo v závěru uplynulého roku nakladatelství Vyšehrad. Jmenuje se Labyrint a bojovník a napsal je Craig Wright, profesor dějin hudby na yalské univerzitě. Těžištěm knihy (do češtiny ji přeložila Michaela Ponocná) je výklad o výskytu a smyslu labyrintů ve středověku. Craigh dokumentuje, jak již od pozdní antiky proměňovali křesťané mýtus o Theseově vítězství nad Minotaurem v mystérium Kristova vítězství nad satanem. O této náboženské funkci labyrintu svědčí podlahy francouzských a italských středověkých katedrál, ve kterých se (převážně) kruhová bludiště – sestavená z černých a bílých dlaždic a dosahující často průměru až třinácti metrů – stávala dokonce jakýmsi antipodem oltáře. Byla totiž symbolem podsvětí, do kterého Ježíš Kristus sestoupil při své smrti a z něhož se navrátil při vzkříšení. Příběh zachycený v apokryfním Nikodémově evangeliu inspiroval duchovní k hrám, jež provozovali o Velikonocích právě na obrazcích bludišť ve svatostáncích. Byl to tanec navazující na někdejší řecké labyrintové tance a obohacený o hru s míčem. Od 16. století mizí spolu s těmito hrami z kostelů i bludiště a nabývají nového významu, jejž Wright vysvětluje mimo jiné i na Komenského knize: labyrint přestává mít ďábelský střed a stává se metaforou jedincovy životní a duchovní pouti, impulzem k jeho meditaci. V renesanci a manýrismu pak labyrinty začínají být i předmětem zábavy: zahradní bludiště, oblíbená zvláště od 16. do 18. století, již nejsou symbolem pekla, ale ztělesněním ráje na zemi.

Wright pozoruje proměny labyrintu v průběhu staletí z nejrůznějších zorných úhlů (teologie, estetiky i ikonologie) a připomíná jeho užití v architektuře, výtvarném umění a hlavně v hudbě, kde se retrográdní pohyb „tam a zase zpátky“ objevuje od gregoriánského chorálu až k Winterově Labyrintu – opeře, která se pokoušela svým scénářem i partiturou navázat na Mozartovu Kouzelnou flétnu. I když kniha nese stopy popisného pozitivismu, informace, jež přináší, jsou mnohdy obdobně vzrušující jako labyrinty samy.

Bronislav Pražan



  O vlastenectví
  Jak to vidí Ivan Klíma
 
   Labyrinty – peklo i ráj

   Pořiďte si
 
   Hudební festival a deset kilometrů zdi
  Téma