Číslo 5 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Jiřím Mádlem.

 

 

 


 

Dealeři se Shakespearem v Dlouhé

Inscenátoři Souborného díla Wiliama Shakespeara ve 120 minutách v pražském Divadle v Dlouhé, vedení režisérem Janem Bornou a dramaturgyní Barborou Futerovou, se původním scénářem, který pro sebe v roce 1987 napsali v Kalifornii tři herečtí zelenáči Jess Borgeson, Adam Long a Daniel Singer, řídí jako turista mapou. Rozhodující jsou základní orientační body, ale jinak jdou po svých a vidí „krajinu“ svýma (našima) očima. České publikum totiž není Shakespearem natolik odkojeno jako diváci anglofonní a patrně by neocenilo mnohé narážky a slovní hříčky, jimiž se bavili třeba Londýňané v Criterion theatre, kde se hra úspěšně uváděla po deset sezon od roku 1992.

Miroslav Táborský v Souborném díle Wiliama Shakespeara ve 120 minutáchK těm „základním bodům“ patří hlavně to, že i v Dlouhé jde o „threemanshow“ – manažery zájezdové Shakespearovské společnosti jsou Jan Vondráček, Miroslav Táborský a Martin Matějka. Také oni si se Shakespearem hrají a jsou do značné míry spoluautory českého „divadelního fastfoodu“, jak si v Dlouhé kabaretní „projížděčku“ Shakespearem nazvali. Vtělili se do bezostyšných dealerů divadelní šmíry, kteří divákovi Shakespeara nabízejí na úrovni pokleslé show současné konzumní popkultury, jež se na nás řine z většiny televizních kanálů, ale i z mnoha jevišť či reklam. Vše musí „odsejpat“ (bedny s kostýmy se ani nevybalují, stačí nakřivo nasazená paruka), aby stihli další rito, neb jde hlavně o prachy. Jsme naštěstí v Divadle v Dlouhé, takže se té pokleslosti můžeme dosyta vysmát, protože tvůrci inscenace nás zahrnou přívalem vlastní invence, nápadů, jiskřivé parodie, fantazie i humoru a především obrovské energie. V závratném tempu se odehraje komentovaný Romeo a Julie s esemeskovým vyznáním ve stylu dnešních drsnějších -náctiletých, z Tita Andronika je krvavá televizní kuchařka, hokejové utkání s královskou korunou místo puku zkondenzuje několik královražedných tragédií atd. atd. Vrcholem je nespíš rapová „story týpka, co měl černý tělo, balil bílý roštěnky a říkal si Othello“. Bonusem pak je Hamlet předvedený v pár minutách i pozpátku. I když se zrychlujícím se tempem ztrácejí hutnější „kondenzace“ semtam na srozumitelnosti, dechu a vtipu, jde v mnohém o inscenaci bravurní.

Vítězslava Šrámková, teatroložka



  O vlastenectví
  Jak to vidí Ivan Klíma
 
   Labyrinty – peklo i ráj

   Pořiďte si
 
   Hudební festival a deset kilometrů zdi
  Téma