Rudolf Matys, publicista

Jděme s nimi do hloubky!

„Pojďte s námi do hloubky“– tak vyzývá své posluchače „verbální logo“ stanice Český rozhlas 6, jediné u nás, která je orientována téměř výlučně jen na mluvené slovo a systematicky se věnuje především nejrůznějším podobám a žánrům analytické publicistiky. A ovšemže nejenom jí: třeba i náročné dokumentaristice, pořadům, které zasvěceně seznamují posluchače s novinkami z oblasti politologické i historické literatury. Vysílá rovněž diskuze na témata politická, kulturní, ekonomická, ekologická, náboženská, „genderová“, obecně společenská, i všemožná jiná, ovšem vždycky nějak závažná, tedy nebulvární, a rovněž eseje, kontaktní pořady, rozličná zamyšlení jak nad aktuálními lokálními problémy, tak nad otázkami nadčasovými...

Že to všechno připomínám zbytečně a nosím tedy dříví do lesa a sovy do Athén? Ale kdeže! V posledních letech jsem musel na tuto stanici upozornit přinejmenším šest svých známých, u nichž jsem právem mohl předpokládat, že takové cesty do hloubky, a tedy i k vzájemným souvislostem a podmíněnostem nejrůznějších životních jevů preferují. Myslím tedy, že rozhodně stojí za to tuhle nezaslouženě skromnou Popelku rozhlasového vysílání aspoň občas výrazněji připomenout.

Já sám se už bez ní řadu let málem nedokážu obejít: skoro každý den si aspoň „odeberu vzorky“, přinejmenším z hlavního publicistického pořadu Šestky, z Názorů a argumentů, abych byl „trochu v obraze“, a pokud mi to čas dovolí, snažím se zachytit něco i z těch programových řad, které mě zajímají (Hovory o médiích, Lidé pera, Historie věčně živá, Politická analýza dneška) a musím říct, že mě skutečně jen málokdy něco vyloženě zklame. A protože se považuji za posluchače a nedokážu být hltavým spotřebitelem hekticky rozcupované klipové všehochuti, naprosto mi nevadí, že tempo vysílání Šestky je poněkud pomalejší, než je v kraji zvykem, že její pravidelné zprávy nejsou kratší než deset minut a komentář než minut pět, a že leckteré závažné téma, pokud je inteligentně a kvalifikovaně zpracované, nemusí ani trochu nudit ani při „šestkovém standardu“ padesáti minut.

Jaký taky div, když tým stanice, kterou řídí někdejší polistopadový ústřední ředitel Československého rozhlasu Peter Duhan (na programu se redakčně a autorsky„zblízka“ podílí přes padesát lidí, z toho počtu asi patnáct „interních“ redaktorů), představuje takový soubor publicistických osobností, jaký, přinejmenším pokud jde o jejich odbornou kvalifikaci i tvůrčí dispozice, včetně těch autorských, se zřejmě tak šťastně nesešel v žádném jiném českém médiu, nejenom elektronickém (snad jen v něčem příbuzná redakce týdeníku Respektu by mohla být srovnatelná). Líbí se mi i celkové „klima“ vysílání, linoucího se z té utěšené vinohradské vily v Dykově ulici, je příjemně názorově pluralitní, neafektované, otevřené, nic nevnucující. A když někdy zachytím i sobotní pořad Volejte Šestku, uvědomím si s potěšením, že úrovni vysílání víceméně odpovídá i úroveň jeho posluchačů – exhibicionistické psychopaty nebo vulgární primitivy abys mezi nimi pohledal, zato chytré lékaře, kantory, architekty, to daleko spíš!

A lidi, kteří program dělají? Jedno jméno lepší než druhé! Většinou jsou sice, a nutně, ve svém záběru „širokospektrální“, ale jejich práce je většinou opřena o solidní grunt v jednom oboru. Tak třeba Libor Dvořák je zasvěceným specialistou především v ruské problematice (i díl své mnohaleté překladatelské praxi), editor stanice Karel Wichs je zase kvalifikovaným hispanistou, a podobně bychom mohli mluvit i o dalších; kdo jiný by taky mohl lépe komentovat právní problematiku než profesor Vojtěch Cepl, kdo druhý tak dobře hovořit o politicko-etických záležitostech než Petr Příhoda, jehož oborem je právě lékařská etika? A co do širokého spektra humanistických disciplin rozkročený Milan Hanuš? Co v prostoru mezi politikou a hudbou laborující Ondřej Konrád? A co „ryzí“ novináři a komentátoři, ti interní i externí, mladí i starší, většinou samá „první liga“ – Jiří Ješ, Karel Hvížďala, Radko Kubičko, Jefim Fištejn, Martin Schulz, Daniel Raus, Ivan Štern.

Hodně, a někdy i dost zmateně, se u nás diskutuje o úloze „médií veřejné služby“. Nuže, jsem naprosto přesvědčen, že přímo klasickým příkladem takové ničím naprosto nezastupitelné služby veřejnosti, přesněji řečeno občanské společnosti a jejímu rozvoji, je mimo jakoukoliv pochybnost právě rozhlasová Šestka!


  Jak to vidí Petr Koudelka                                    Láska nad všechnu lásku                                     Barevná Ostrava