O čestném dluhu

Partnerství divadla a obrazovky je staré jako sama televize. V dobách začátků sloužilo divadlo televizi: divadelní herci byli prvními televizními účinkujícími, adaptace divadelních inscenací byly první podobou i východiskem vývoje televizní dramatiky a z divadelní praxe čerpala televize ve svých počátcích i dramaturgicky a autorsky. Během následujících desetiletí se televize od původní divadelní inspirace osvobodila. Někdejší „čestný dluh“ však dodnes dělá z divadla položku hodnou na veřejnoprávní obrazovce zvláštní pozornosti a zacházení. Tím spíš, že právě svébytná menšinová divadelní kultura je dnes ve své nekomerční podobě jednou z posledních alternativ masové nekulturnosti, v jejíž hlásnou troubu se proměnila právě televizní obrazovka.

Tradiční podobou prezentace divadla v České televizi zůstalo dodnes uvádění záznamů přenosů divadelních inscenací. Výčet důvodů, které zpochybňují idealizovanou představu, že obrazovka dokáže divákům zprostředkovat osobní divadelní prožitek, by vydal na odbornou studii. Neoddiskutovatelný fakt, že záznam je v optimálním případě „pouhou“ interpretovanou zprávou o inscenaci, však dnes ztrácí na váze. Poté, co se televizní návštěvy v divadlech zbavily někdejší propagandisticko-osvětové nálepky „zpřístupňování velkého umění masám“, zůstala autentická hodnota informace pro menšinu skutečných divadelních fandů. Dramaturgie cyklu Zveme vás do divadla, sice logicky (?) upřednostňuje komediální produkci, základní představu o současných úspěšných inscenacích však poskytuje. Totéž platí i o publicistickém magazínu České televize Divadlo žije! Po několikaletém hledání tvaru dospěl k týdenní periodicitě a podobě nebulvárního zpravodajství o dění v českých, moravských i slezských divadlech.

Příkladem splátky pomyslného dluhu televize divadlu se druhou červnovou neděli stal Večer na téma..., věnovaný letošním čtyřicetinám brněnského Divadla Husa na provázku. Oba dokumenty (Sto roků kobry a Báječná léta na Provázku) i pamětnický černobílý záznam legendární Scherhauferovy inscenace Commedia del arte byly důstojnou vizitkou divadelního fenoménu, jehož věhlas a význam dávno překročil hranice zavedené domácí tragikomické hry na světovost.

Možná podstatnějším přesahem nedělního „provázkovského“ večera na druhém programu České televize však byla názorná připomínka nezastupitelné role divadla pro zachování naší kulturní identity. V kontextu exhibice nekulturní arogance, kterou aktuálně předvádějí zastupitelé na pražském magistrátu má podobná připomínka téměř existenciální rozměr.

Jan Svačina, publicista


  Jak to vidí Petr Koudelka                                    Láska nad všechnu lásku                                     Barevná Ostrava